-
Persontransportens konkurransekraft bør styrkes
Det blir for enkelt å si at alle skal betale samme avgift uavhengig av rammevilkår eller formål. NHO Transport har i en høringsuttalelse til Finansdepartementet argumentert mot at persontransporten skal få 25 prosent merverdiavgiftssats. For å nå transportpolitiske og miljøpolitiske mål på en effektiv måte bør kollektivtrafikkbilletter derimot få nullsats merverdiavgift.
-
Faktabasert diskusjon om bussdrift
SV i Finnmark og Troms vil at fylkeskommunen skal drifte kollektivtransporten med buss selv. Argumentasjonen i et innlegg i Nordlys 5. august er likevel basert på flere feil og misforståelser, noe NHO Transport har påpekt i et svar 11. august.
-
Forlenger kompensasjonsordningen
Regjeringen kom 03.01.21 med nye og strengere restriksjoner for å begrense den økende smitten av Covid-19. De nye reguleringene vil ytterligere forverre situasjonen for store deler av næringslivet, og regjeringen har på en pressekonferanse 06.01.21 kunngjort at den generelle kompensasjonsordningen vil bli forlenget fra 28.02.21 til og med 30.04.21.
-
Strengere innreisepraksis for samfunnskritisk personell
Samferdselsdepartementet varsler om strengere praksis av innreiseforskriften § 3d. Yrkessjåfører som ankommer Norge må ha med seg relevant dokumentasjon fra arbeidsgiver til grensepasseringene.
-
Ber om økt kompensasjon til kollektivtrafikken
Kollektivtrafikkforeningen og NHO Transport har tatt initiativ til en ny henvendelse til regjering og Storting om økt kompensasjon til den fylkeskommunale kollektivtrafikken for tapte billettinntekter. Partene ber denne gangen om 1.150 millioner. Beløpet kommer i tillegg til 1.250 millioner, som ble bevilget i statsbudsjettet for 2021.
-
Mye positivt i ny regjeringsplattform
De nye regjeringspartiene, Arbeiderpartiet og Senterpartiet, la frem sin politiske plattform i ettermiddag. Denne er på 86 sider og skal være førende for den nye regjeringens politikk i kommende stortingsperiode.
-
Åpner for nye kabotasjeregler
Samferdselsminister Knut Arild Hareide skriver at Samferdselsdepartementet vurderer å tolke kabotasjereglene for turbuss på samme måte som danskene. Arbeidet med dette har imidlertid blitt noe forsinket i departementet på grunn av Covid-19 og nødvendige prioriteringer.
-
Bli med på lanseringen av Grønt landransportprogram
Næringstransport uten utslipp – er det mulig, og hvordan? Grønt landtransportprogram er et forpliktende offentlig-privat samarbeid for å realisere det grønne skiftet i den landbaserte næringstransporten. Bli med på lanseringswebinaret torsdag 11.03.21.
-
Veileder om innføring av flåtestyringssystemer
Innføring av elektroniske styringssystemer på arbeidsplassen reiser en rekke spørsmål som bedriften må ta stilling til. NHO har utviklet en praktisk veileder for bedrifter som ønsker å innføre elektroniske styringsverktøy, og NHO Transport har spesielt sett på spørsmål som kan dukke opp i forbindelse med bruk av flåtestyringssystemer i bussbransjen.