-
Løyvefritak fjernes
Samferdselsdepartementet skriver i et svarbrev til NHO Transport at mulighetene for å søke om løyvefritak for såkalte småskala reiselivsbedrifter blir borte når drosjereformen trer i kraft per 01.07.20. Slike bedrifter må da som ordinære aktører søke om drosjeløyve hvis de ønsker å bruke kjøretøy for inntil åtte passasjerer. Er det behov for plass til flere passasjerer, må aktørene tilfredsstille kravene til turbussløyve.
-
Følger opp kabotasjespørsmålet
Samferdselsminister Jon Georg Dale skriver i et svar til Stortingsrepresentant Arne Nævra fra SV at Norge kontinuerlig jobber for å få klarere kabotasjeregler for turbusskjøring. Han sikter i denne forbindelse spesielt til behovet for å få en tydeligere begrensning på hvor lenge en utenlandsk turbuss kan operere i Norge før den må forlate landet.
-
Veibruksavgift går ut over passasjerene eller miljøet
NRK sendte i Kveldsnytt lørdag 2 november et lengre innslag om forslag til innføring av veibruksavgift på biodrivstoff anvendt utover omsetningskravet fra 1.1.20. Både bransjen og talsperson for miljøbevegelsen var enige om at en slik avgift vil gå utover passasjerene og miljøet hvis ikke kollektivsektoren blir kompensert.
-
Reiseregistreringsskjema for reisende til Norge
Yrkessjåfører som ankommer Norge må nå være forberedt på kravet om å fylle ut reiseregistreringsskjema, for å unngå unødvendig forsinkelse ved kryssing av grensen.
-
Skatt på frikort for ansatte utsatt
Finansdepartementet har igjen utsatt skatt på frikort for ansatte i persontransportbransjen. Ordningen er nå utsatt til 01.01.21. Den skulle egentlig vært innført allerede 01.01.19, og det er nå fjerde gangen at implementeringen blir skjøvet på.
-
Etterlyser nye internasjonale krav til kollisjonsbeskyttelse
NHO Transport har bedt om møte med samferdselsminister Knut Arild Hareide for å påvirke ECE-kravene til kollisjonsbeskyttelse i busser. Hensikten er å begrense skadeomfanget ved eventuelle møteulykker.
-
Anbefaler strengere krav til kollisjonsbeskyttelse
I et innlegg i Dagbladet 19. november argumenterer NHO Transport for strengere internasjonale krav til kollisjonsbeskyttelse for bussjåfører. Statens Vegvesen Vegdirektoratet må sette fullt trykk på å få endret regelverket.
-
Nedgang i beltebruken i buss
Kun 69 prosent oppgir nå at de bruker belte i buss, mot 73 prosent på samme tid i fjor. Lavere tall betyr flere kontroller, og neste uke gjennomfører Statens vegvesen kontroller over hele landet.
-
Kjøresedler får utvidet gyldighet
Mange sjåfører har en kjøreseddel som utløper den nærmeste tiden, og en midlertidig forskrift om forlengelse av kjøresedler er nå fastsatt. Dette skal sikre at førere i persontransport mot vederlag ikke mister retten til å utføre yrket sitt fordi kjøreseddelen utløper.
-
Mangelfull rapport om kostnadsutviklingen
Transportøkonomisk Institutt har nylig publisert en rapport med betegnelsen Kostnadsdrivere i kollektivtransporten. Denne er utarbeidet på oppdrag for Kommunenes Sentralforbund. NHO Transport mener at rapporten er mangelfull, og foreningen har dermed i brevs form anmodet Transportøkonomisk Institutt om å vurdere å trekke rapporten tilbake.