-
Høring - forslag til endringer av bestemmelser for fjernlys - buss og lastebil
NHO Transport har avgitt høringssvar til Vegdirektoratets forslag om reviderte bestemmelser for bruk av ekstra fjernlys på bil, herunder for buss og lastebil. Forslaget vil åpne for flere og sterkere lys for tunge kjøretøy.
-
Høring - Endringer i kjøre- og hviletidsforskriften og forslag til ny forskrift om fartsskriververksteder
NHO Transport har avgitt høringssvar til forslag om endringer i kjøre- og hviletidsforskriften og forslag til ny forskrift om fartsskriververksteder
-
Høring om løyvefritak Møre og Romsdal - søknad om å anvende turvognløyve på selskapsvogn
NHO Transport har gitt høringssvar til følgende høring: Søknad om å anvende turvognløyve på selskapsvogn - virksomhet i Møre og Romsdal
-
Mangelfull rapport om kostnadsutviklingen
Transportøkonomisk Institutt har nylig publisert en rapport med betegnelsen Kostnadsdrivere i kollektivtransporten. Denne er utarbeidet på oppdrag for Kommunenes Sentralforbund. NHO Transport mener at rapporten er mangelfull, og foreningen har dermed i brevs form anmodet Transportøkonomisk Institutt om å vurdere å trekke rapporten tilbake.
-
Viktig merknad om ekspressbuss
Stortingets transport- og kommunikasjonskomité la frem sin budsjettinnstilling 7. desember. Arbeiderpartiet, Senterpartiet og SV har i denne forbindelse fremmet en viktig merknad om ekspressbusser og kompensasjon for sosiale rabatter.
-
Ekspressbussenes rolle i kollektivtilbudet
NHO Transport hadde 16. november et konstruktivt møte med statssekretær Tom Kalsås i Samferdselsdepartementet. Følgende punkt i regjeringens Hurdalsplattform var utgangspunktet for møtet: "Legge til rette for at ekspressbussene skal spille en viktig rolle i kollektivtilbudet".
-
En bedre regulert drosjenæring
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård mottok drosjeutvalgets siste delutredning 5. juli. Utvalgsleder Hans Petter Graver satte med det punktum for totalt to års utredningsarbeid. Flere endringer foreslås for å sikre et tilfredsstillende drosjetilbud og ryddige forhold i næringen.
-
Nei til egenregi
Samtlige fylkeskommuner bestiller kollektivtilbudet gjennom kontrakter med busselskaper. Samferdselsutvalget i Vestfold-Telemark behandlet 23. november et forslag om å la fylkeskommunen overta bussdriften etter hvert som ulike anbudskontrakter utløper. Dette ble nedstemt i Samferdselsutvalget. Et tilsvarende forslag ble samme dag behandlet i Samferdselsutvalget i Innlandet. I dette fylket ble det vedtatt å utsette saken.