-
Vil diskutere oppfølging av turbuss- og godstiltak
NHO Transport har i dag sendt et brev til samferdselsministeren for å be om et møte om hans brev til Stortingets transportkomité datert 14. mai i år. I dette brevet imøtegås Arbeiderpartiets 10 forslag for å "trygge transport på norske veger". Imidlertid kommer samferdselsministeren i samme brev med forslag til alternative tiltak overfor transportnæringen.
-
Følger opp kabotasjespørsmålet
Samferdselsminister Jon Georg Dale skriver i et svar til Stortingsrepresentant Arne Nævra fra SV at Norge kontinuerlig jobber for å få klarere kabotasjeregler for turbusskjøring. Han sikter i denne forbindelse spesielt til behovet for å få en tydeligere begrensning på hvor lenge en utenlandsk turbuss kan operere i Norge før den må forlate landet.
-
Veibruksavgift går ut over passasjerene eller miljøet
NRK sendte i Kveldsnytt lørdag 2 november et lengre innslag om forslag til innføring av veibruksavgift på biodrivstoff anvendt utover omsetningskravet fra 1.1.20. Både bransjen og talsperson for miljøbevegelsen var enige om at en slik avgift vil gå utover passasjerene og miljøet hvis ikke kollektivsektoren blir kompensert.
-
Informerer om lovverket for turbuss
Sammen med Fellesforbundet og Yrkestrafikkforbundet har NHO Transport utarbeidet et kortfattet informasjonsskriv på norsk, engelsk, tysk, litauisk, polsk og estisk, med hensikt å informere turbussjåfører om sine rettigheter ved kjøring i Norge.
-
Ber om klarhet i dispensasjonsregler
NHO Transport har etterspurt både Samferdselsdepartementet og Oslo kommune om klarhet i de nye dispensasjonsreglene fra taksametre og merking av kjøretøy i den kommende drosjereformen. Dispensasjonsmuligheten er tiltenkt aktører i dagens selskapsvognsegmentet som ikke ønsker å operere i det ordinære drosjemarkedet.
-
Lover økt kontrollvirksomhet
Samferdselsminister Knut Arild Hareide avholdt 26. november et eget møte med bransjeorganisasjoner, arbeidstakerorganisasjoner og noen enkeltaktører innen drosjenæringen. På møtet lovet samferdselsministeren at kontrollvirksomheten ville bli intensivert overfor både nye og etablerte aktører på drosjesiden.
-
Anbefaler bussjåføryrket
Magnus Bremseth Kvernland er ikke bare ambassadør i yrkessjåførfaget, men bestod nettopp fagprøven og er nå ansatt bussjåfør hos Schaus Buss i Vestby. At yrket kan anbefales er han ikke i tvil om, noe som også blir et budskap han skal arbeide med å promotere i tiden fremover.
-
Teknisk Beregningsutvalg: Høyere lønnsvekst enn ventet
Teknisk Beregningsutvalg kom med årets første rapport 15.02.21. Rapporten viser at industriarbeiderne hadde en lønnsvekst på to prosent, og lønnsøkningene i industrien samlet endte på 2,25 prosent. Rammen for oppgjøret var på 1,70 prosent.
-
Reiseregistreringsskjema for reisende til Norge
Yrkessjåfører som ankommer Norge må nå være forberedt på kravet om å fylle ut reiseregistreringsskjema, for å unngå unødvendig forsinkelse ved kryssing av grensen.
-
Ga innspill på kjøre hviletidsbestemmelser
NHO Transport hadde et møte med Samferdselsdepartementet den 11. februar i forbindelse med en ny høring i regi av EU kommisjonen på kjøre og hviletidsbestemmelser for buss, som departementet vurderer å sende høringssvar på. NHO Transport hadde flere innspill til departementet for forslag til tilpasninger i bestemmelsene.