-
Høring - Troms fylkeskommune - søknad om løyvefritak
NHO Transport har avgitt høringssvar til søknad om midlertidig løyvefritak for virksomhet i Troms fylkeskommune.
-
Høringssvar om karantene for fusk i førerprøver
Høringssvaret omfatter karantenetid for fusk eller forsøk på fusk ved teoretiske og praktiske prøver.
-
Innspill til Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei 2022–2025
Innspill til Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei 2022–2025
-
Høringsuttalelse Klimakur 2030
Vi etterspør en helhetlig strategi for hvordan klimagassutslippene fra persontransporten kan reduseres på en samfunnsøkonomisk fornuftig måte.
-
Input to the IRU's Road Safety Campaign
NHO Transport request IRU to work for changes of the international requirements ECE-66 and ECE-E107.
-
Egenerklæring for virksomheter med kritisk og viktig samfunnsfunksjon
NHO har laget en mal for egenerklæring til hjelp for medlemsbedrifter med kritisk og viktig samfunnsfunksjon som trenger unntak fra karanteneplikten eller tilbud om barnehage- og skoleplass for kritisk personell i virksomheten.
-
Utsetter avgiften på biodrivstoff
Aftenposten kunne 1. desember melde at regjeringspartiene har utsatt innføringen av veibruksavgift på biodrivstoff utenfor omsetningskravet til 1. juli 2020. Forslaget om innføring av avgiften har fått hard medfart siden endringen ville ført til økte Co2-utslipp fra busser og godskjøretøy.
-
Ny språktest for bussjåfører
For å utøve yrket sitt har bussjåfører behov for språkferdigheter, spesielt i muntlig kommunikasjon. Dagens norskprøver er akademisk innrettet og generisk utformet. Derfor har bransjen initiert utviklingen av en yrkesbasert språktest, som skal måle relevant arbeidsspråk. Bussnorsktesten vil være klar for bruk fra april 2020 og kan da bestilles via NHO Transport.
-
Løyvefritak fjernes
Samferdselsdepartementet skriver i et svarbrev til NHO Transport at mulighetene for å søke om løyvefritak for såkalte småskala reiselivsbedrifter blir borte når drosjereformen trer i kraft per 01.07.20. Slike bedrifter må da som ordinære aktører søke om drosjeløyve hvis de ønsker å bruke kjøretøy for inntil åtte passasjerer. Er det behov for plass til flere passasjerer, må aktørene tilfredsstille kravene til turbussløyve.
-
Følger opp kabotasjespørsmålet
Samferdselsminister Jon Georg Dale skriver i et svar til Stortingsrepresentant Arne Nævra fra SV at Norge kontinuerlig jobber for å få klarere kabotasjeregler for turbusskjøring. Han sikter i denne forbindelse spesielt til behovet for å få en tydeligere begrensning på hvor lenge en utenlandsk turbuss kan operere i Norge før den må forlate landet.