-
Et forutsigbart budsjettforslag for 2022
Solberg-regjeringen la frem forslag til statsbudsjett for 2022 i dag. Dette inneholdt få endringer på samferdselssiden. Det er positivt med satsing på byvekstavtalene, men det er ikke avsatt nødvendige midler til omstilling av den fylkeskommunale kollektivtrafikken.
-
Fra bøter til gebyr
I forbindelse med regjeringens arbeid mot arbeidslivskriminalitet vil Statens vegvesen fra 1. september få mulighet til å ilegge gebyrer på stedet for brudd på blant annet kjøre- hviletidsreglene, fremfor anmeldelse.
-
Høring om anerkjennelse av ukrainske førerkort for alle førerkortklasser
Statens vegvesen har sendt på høring forslag om at anerkjennelse av ukrainske førerkort skal utvides fra ett år til å gjelde for hele perioden ukrainske flyktninger kan gis kollektiv beskyttelse i Norge. Det foreslås også at anerkjennelsen endres fra kun å gjelde førerkort klasse B til å gjelde samtlige førerkortklasser.
-
Strengere krav til drosjenæringen fra nyttår
Fra 1. januar 2023 skjerpes kravene til løyvehavere i drosjenæringen. Det blir igjen krav om bankgaranti og taklampe. Kjøretøyene skal være registrert som drosje i Kjøretøyregisteret og godkjent taksameter må dokumenteres. Løyvemyndigheten får hjemmel til å gi dispensasjon fra kravet om loggføring av drosjeturer.
-
Vinneren av yrkes-NM 2022 persontransport er kåret!
WorldSkills Norway og Agder fylkeskommune samlet 150 utøvere som konkurrerte i 18 ulike yrkesfag. Axel Estrera Jonsson fra Unibuss AS vant yrkes-NM 2022 i yrkessjåførfaget - persontransport. NHO Transport gratulerer.
-
Balanserte avtaler og handlingsrom for prisjusteringer i offentlige kontrakter
Mange leverandører erfarer økte kostnader som følge av invasjonen i Ukraina. Næringsminister Jan Christian Vestre har bedt offentlige oppdragsgivere ta risiko for den uforutsatte prisveksten. NHO inviterer medlemsbedrifter til seminar om handlingsrommet i anskaffelsesregelverket 2. november.
-
Våre medlemmer
Medlemsbedriftene i NHO Transport leverer tjenester innenfor persontransport. Det meste av rutebusstrafikken er basert på offentlige anbudskontrakter. Bedriftene driver rutebuss-, tur- og ekspressbusselskaper, skinnegående transport og drosjesentraler. Se mangfoldet på forsiden vår. Medlemmenes fagekspertise og bidrag i en samfunnsnyttig bransje er av stor betydning for NHO Transports legitimitet og gjennomslagskraft.
-
Veikart for næringslivets transporter
I 2016 utarbeidet 13 organisasjoner, deriblant NHO Transport, Veikart for næringslivets transporter. Dette var et innspill til regjeringens ekspertutvalg for grønn konkurransekraft. Les veikartet her.
-
Svar på innspillsrunde om flytende biodrivstoff utenfor omsetningskravet
Innspill til Miljødirektoratets arbeid med biodrivstoff utenfor omsetningsordning.