-
Vil Covid-19 pandemien gi langsiktig nedgang for kollektivtrafikken?
NHO Transport lanserte en ny rapport i februar 2021: Vil Covid-19 pandemien gi langsiktig nedgang for kollektivtrafikken? Rapporten er utarbeidet av Stakeholder AS på vegne av NHO Transport
-
Fra 1. juli 2024 kan norske busselskaper rekruttere ukrainske flyktninger
Midligertidige endringer i yrkestransportloven er nå vedtatt i Stortinget. Kravet om fire års botid i Norge er fjernet frem til 1. juli 2026. Omsider blir det mulig for ukrainske flyktninger å få kjøreseddel for buss dersom de fremlegger politiattest fra hjemlandet.
-
Etterlyser økte kabotasjekontroller
Det er de siste ukene foretatt over 5000 registeringer på NHO Transports turbussapp, noe som bekrefter at det nå er svært mange utenlandske turbusser på kabotasjeoppdrag i Norge. Mange gjentatte registreringer av samme buss over lengre tid indikerer at disse bryter dagens kabotasjeregler ved å operere i Norge i mer enn 20 sammenhengende dager.
-
Ber om full førerkortpakke i videregående opplæring
Lærlinger i yrkessjåførfaget i videregående opplæring bør som hovedregel tilbys førerkort for både lastebil og buss. Målet er å styrke rekrutteringen av yrkessjåfører. I en felles henvendelse ber NHO Transport og seks andre organisasjoner Utdanningsdirektoratet tilrettelegge for en slik løsning.
-
Hovedinnlegg om miljøsmart elbilpolitikk i Dagens Næringsliv
Norge har vært et foregangsland for innfasing av elbiler. Nå må vi igjen gå foran ved å utvikle en miljøsmart avgiftspolitikk for elbiler. Den bør skape grunnlaget for valg av de meste klimavennlige modellene og begrenset bilbruk i og omkring byene. Det er NHO Transports hovedbudskap i et debattinnlegg i Dagens Næringsliv 13.06.22.
-
Midlertidig unntak fra kjøre- og hviletidsbestemmelsene
Ekstremværet Hans har medført at mange veier er stengt og en del toglinjer er ute av drift. For å lette på situasjonen, har Statens Vegvesen gitt midlertidig unntak fra kjøre- og hviletidsbestemmelser for førere som "utfører nasjonal og internasjonal veitransport av gods og personer, og som påvirkes av den ekstraordinære værsituasjonen i Sør-Norge og forsinkelsene dette medfører".
-
Foreslår mer fleksible regler for turbussjåfører
EU-kommisjonen fremmet 24. mai forslag om mer fleksible kjøre- og hviletidsregler for turbussjåfører. Den pålagte pausen på 45 minutter etter fire og en halv time skal ifølge forslaget kunne deles inn i to pauser på 30 pluss 15 minutter. Alternativt kan man avholde tre pauser på 15 minutter hver.
-
Lade- og fylleinfrastruktur til tungtransporten analysert
Infrastruktur for lading og fylling oppfattes som en vesentlig barriere for å redusere klimagassutslippene fra næringstransporten. På oppdrag for Grønt landtransprotprogram har Thema consulting utarbeidet scenarioer og kostnader knyttet til investeringer og arealbehov for de ulike drivstoffteknologiene.
-
Ekspressbussenes rolle i kollektivtilbudet
NHO Transport hadde 16. november et konstruktivt møte med statssekretær Tom Kalsås i Samferdselsdepartementet. Følgende punkt i regjeringens Hurdalsplattform var utgangspunktet for møtet: "Legge til rette for at ekspressbussene skal spille en viktig rolle i kollektivtilbudet".