-
Enighet i årets mellomoppgjør
LO og NHO ble i går ettermiddag enige om rammene for årets mellomoppgjør. Løsningen ble fremforhandlet i direkte dialog mellom partene før selve meklingen. Rammen for oppgjøret ble fastsatt til 4,4 prosent.
-
Etterlyser økte kabotasjekontroller
Det er de siste ukene foretatt over 5000 registeringer på NHO Transports turbussapp, noe som bekrefter at det nå er svært mange utenlandske turbusser på kabotasjeoppdrag i Norge. Mange gjentatte registreringer av samme buss over lengre tid indikerer at disse bryter dagens kabotasjeregler ved å operere i Norge i mer enn 20 sammenhengende dager.
-
Økt import av kinesiske busser
Dagens Næringsliv skriver i en nyhetssak at importen av kinesiske busser har økt kraftig, og at norske busselskaper så langt i år har importert busser fra Kina for nesten 1,5 milliarder. I denne forbindelse kommer Nasjonal sikkerhetsmyndighet, NSM, med noen nye diffuse og ulne uttalelser om sikkerhetsmessig sårbarhet ved omfattende bruk av kinesiske busser.
-
Et felles innspill – prioriter kollektivtrafikken i NTP
Regjeringen legger frem sitt forslag til ny Nasjonal transportplan i mars, og alle organisasjoner innen den fylkeskommunale kollektivtrafikken har sendt et felles innspill om et kollektivløft. Organisasjonene trekker frem behovet og fordelene ved økt satsing på kollektivtrafikken.
-
Mer informasjon om nye kabotasjeregler
Samferdselsdepartementet har i et eget brev til NHO Transport klargjort at de nye reglene for kabotasje på turbussiden skal håndheves av politiet og Statens vegvesen. Det vil ikke bli åpnet for dispensasjon fra de nye reglene.
-
Ber om full førerkortpakke i videregående opplæring
Lærlinger i yrkessjåførfaget i videregående opplæring bør som hovedregel tilbys førerkort for både lastebil og buss. Målet er å styrke rekrutteringen av yrkessjåfører. I en felles henvendelse ber NHO Transport og seks andre organisasjoner Utdanningsdirektoratet tilrettelegge for en slik løsning.
-
Ny Nasjonal transportplan - en stor skuffelse for kollektivtransporten
Regjeringen la i dag frem meldingen om Nasjonal transportplan 2025-2036 og definerer den som "en helhetlig strategi for transportpolitikken". NHO Transport mener kollektivtrafikkens rolle og bussens betydning fremover er svært stemoderlig behandlet.