-
Blir du med på årets turbusseminar?
NHO Transport inviterer til det årlige seminaret for våre turbussmedlemmer, den 12.-13. november i Bodø. Årets seminar vil blant annet by på RIB-safari til Saltstraumen (værforbehold), oppsummering av årets sesong og diskusjon om bransjerelevante temaer. Håper vi ses!
-
Varslingskanaler for bedrifter og deres ansatte
NHO Transports medlemsbedrifter og deres sjåfører observerer mye langs norske veier. Foreningen oppfordrer derfor sjåfører og bedrifter til å benytte allerede eksisterende kanaler for varsling av ureglementerte hendelser.
-
3,5 prosent lønnsvekst innen bussnæringen
Teknisk beregningsutvalg eller TBU la i dag frem sin foreløpige rapport foran vårens mellomoppgjør. Denne viste at lønnsveksten for 2022 lå på 3,5 prosent innen bussnæringen. Gjennomsnittlig industriarbeiderlønn økte også med 3,5 prosent.
-
Nye drosjeregler innføres
Stortinget har vedtatt nye drosjeregler. Blant annet innføres sentraltilknytningsplikt for drosjeløyvehavere og krav om sentralløyve for å drive drosjesentral med tilhørende plikter. Samferdselsdepartementet har i et brev til NHO Transport informert om innholdet og iverksettelsen av lovendringene.
-
Endring av maksimalpriser for drosjer
Konkurransetilsynet har bestemt at maksimalprisene for løyvepliktig drosjetransport skal økes med 5,1 prosent. Årsaken er økte kostnader for drosjenæringen. Drosjetransport er maksimalprisregulert i kommuner hvor det er færre enn 20.000 innbyggere og mindre enn 80 innbyggere per kvadratkilometer.
-
-
Økte midler til fylkeskommunene for 2025
Arbeiderpartiet, Senterpartiet og SV ble 17. juni enige om endelig innretning på Revidert nasjonalbudsjett for 2025. Forliket medførte at fylkeskommunene får 500 millioner ekstra for resten av 2025. Beløpet er øremerket til samferdsel.
-
Ny app skal kartlegge utenlandske turbusser i Norge
NHO Transport er bekymret for utviklingen i kabotasjekjøringen fra utenlandske turbusselskaper så langt i år, til tross for at myndighetene allerede i desember 2024 ble bedt om å prioritere kontroll og håndheving høyt i 2025. Foreningen intensiverer arbeidet med å kartlegge utenlandske busser i Norge, og har nå utviklet Turbussappen.
-
Vil gjøre det mulig å kjøre buss etter fylte 75-år
Høyre har i Stortinget foreslått at dagens øvre aldergrense på 75 år for å kjøre buss bør mykes opp. Aktuelle sjåfører over grensen på 75 år må selvsagt gjennomgå en omfattende helsemessig vurdering.