-
Regjeringen varsler nye økonomiske tiltak tilknyttet covid-19
Regjeringen foreslår ytterligere 1,5 milliarder kroner i tilskudd til fylkeskommunalt kollektivtilbud. Det etableres en egen kompensasjonsordning for reiselivet hvor deler av persontransporten skal inngå. Den midlertidig reduserte mva-satsen for persontransport blir ikke forlenget etter 31.10.20.
-
Åpner for nye kabotasjeregler
Samferdselsminister Knut Arild Hareide skriver at Samferdselsdepartementet vurderer å tolke kabotasjereglene for turbuss på samme måte som danskene. Arbeidet med dette har imidlertid blitt noe forsinket i departementet på grunn av Covid-19 og nødvendige prioriteringer.
-
Bli med på lanseringen av Grønt landransportprogram
Næringstransport uten utslipp – er det mulig, og hvordan? Grønt landtransportprogram er et forpliktende offentlig-privat samarbeid for å realisere det grønne skiftet i den landbaserte næringstransporten. Bli med på lanseringswebinaret torsdag 11.03.21.
-
Brudd i bussbransjen
Arbeidstakerorganisasjonene brøt forhandlingene om fornyelse av Bussbransjeavtalen i ettermiddag. Partene skal møtes hos Riksmekleren 18. til og med 19. september, og frist for enighet er 19. september klokken 24.00.
-
Viser motstand i Adresseavisen
Tord Lien i NHO Trøndelag og Jon H. Stordrange i NHO Transport har 19. september et lengre innlegg i Adresseavisen, hvor de går mot fylkesrådmannens forslag til retningslinjer for tildeling av løyve til ekspress- og flybusser. De hevder at foreslåtte retningslinjer vil gjøre det svært vanskelig å drive ekspress- og flybusser i Trøndelag.
-
Ikraftsettelse av ny lov om pakkereiser og reisegaranti
Den 1. juli innføres nye EU regler, som kan få betydning for tilbydere av reisetjenester. Ny lov om pakkereiser og reisegaranti mv. innfører også det nye begrepet "sammensatte reisearrangement", som utvider forbrukerbeskyttelsen og pålegger reisearrangøren flere forpliktelser.
-
Sparer over én milliard på anbud
Fylkeskommunene sparer over én milliard kroner årlig på anbudsutsetting av busstjenester, skriver Jofri Lunde og Jon H. Stordrange i NHO Transport i et hovedinnlegg i Dagens Næringsliv 20. september. Tallet er hentet fra en rapport utarbeidet av Vista Analyse AS for NHO Transport.
-
Rutebuss
Det å skape et effektivt kollektivtilbud er nødvendig for å løse trafikkutfordringene som skapes av befolkningsveksten i de store byene. Vi arbeider for at kollektivtrafikken skal gis best mulig rammevilkår i sin hverdag, samt bidra til å løse de areal- og miljøutfordringene samfunnet står overfor.
-
Våre medlemmer
Medlemsbedriftene i NHO Transport leverer tjenester innenfor persontransport. Det meste av transporten er basert på offentlige anbudskontrakter. Bedriftene driver rutebuss-, tur- og ekspressbusselskaper, skinnegående transport og drosjesentraler. Medlemmenes fagekspertise og bidrag i en samfunnskritisk bransje er av stor betydning for NHO Transports legitimitet og gjennomslagskraft.