-
Ny app skal kartlegge utenlandske turbusser i Norge
NHO Transport er bekymret for utviklingen i kabotasjekjøringen fra utenlandske turbusselskaper så langt i år, til tross for at myndighetene allerede i desember 2024 ble bedt om å prioritere kontroll og håndheving høyt i 2025. Foreningen intensiverer arbeidet med å kartlegge utenlandske busser i Norge, og har nå utviklet Turbussappen.
-
Samarbeid om en mer bærekraftig kollektivbransje
NHO Transport og Kollektivtrafikkforeningen har i 2025 gjennomført et stort utviklingsarbeid for å få mer balanserte avtaler om busstjenester. Nå er to kontraktsveiledere klare for å bli tatt i bruk og gjøre nytte i bransjen.
-
Vil gjøre det mulig å kjøre buss etter fylte 75-år
Høyre har i Stortinget foreslått at dagens øvre aldergrense på 75 år for å kjøre buss bør mykes opp. Aktuelle sjåfører over grensen på 75 år må selvsagt gjennomgå en omfattende helsemessig vurdering.
-
Blir du med på årets turbusseminar?
NHO Transport inviterer til det årlige seminaret for våre turbussmedlemmer, den 12.-13. november i Bodø. Årets seminar vil blant annet by på RIB-safari til Saltstraumen (værforbehold), oppsummering av årets sesong og diskusjon om bransjerelevante temaer. Håper vi ses!
-
NHOs anskaffelseskonferanse er 22. mai 2025
NHOs anskaffelseskonferanse i Næringslivets Hus er for alle som arbeider med offentlige anskaffelser og leverer til offentlig sektor. Nytt regelverk i EU, sikkerhet og beredskap, hvordan offentlig sektor kan bli en attraktiv kunde, seriøsitet og korrupsjon og digitalisering er årets temaer.
-
Nye drosjeregler innføres
Stortinget har vedtatt nye drosjeregler. Blant annet innføres sentraltilknytningsplikt for drosjeløyvehavere og krav om sentralløyve for å drive drosjesentral med tilhørende plikter. Samferdselsdepartementet har i et brev til NHO Transport informert om innholdet og iverksettelsen av lovendringene.
-
Endring av maksimalpriser for drosjer
Konkurransetilsynet har bestemt at maksimalprisene for løyvepliktig drosjetransport skal økes med 5,1 prosent. Årsaken er økte kostnader for drosjenæringen. Drosjetransport er maksimalprisregulert i kommuner hvor det er færre enn 20.000 innbyggere og mindre enn 80 innbyggere per kvadratkilometer.
-
OsloBuss tildelt tilskudd til hurtigladere
Oslo kommune gir nye 25 millioner kroner i støtte til 27 nye offentlig tilgjengelige ladepunkter for lastebiler og busser. Oslobuss har fått tilskudd til hele 16 av disse. Ladestasjonen vil være klar til å ta imot kunder i juni 2024.
-
Førstehjelp i transportbransjen
God førstehjelp kan redde liv. På oppdrag for Helsedirektoratet har Standard Norge laget bransjevise førstehjelpsveiledninger. NHO Transport deltok i arbeidsgruppen for den nylig publiserte veilederen for førstehjelp i transportbransjen, sammen med andre bransjerepresentanter, myndigheter og opplæringsaktører. Veilederen er gratis.
-
Skatteutvalgets forslag vil svekke kollektivtrafikken
Skatteutvalgets anbefaling om å innføre én enhetlig merverdiavgiftssats på 25 prosent vil få negative konsekvenser for kollektivtilbudet og de kollektivreisende, mens privatbilismen blir tilsvarende styrket. NHO Transport har derfor argumentert mot at dette forslaget fra flertallet i utvalget gjennomføres.