-
Åpner for utsettelse av drosjereformen
Samferdselsdepartementet har sendt en henvendelse til alle landets fylkeskommuner, hvor de ber om synspunkter på hvorvidt drosjereformen bør utsettes som følge av Covid-19-utbruddet. De spør spesielt om innføring per 01.07.20 vil by på særskilte utfordringer for fylkeskommunene.
-
Coronaviruset: Råd om permitteringer
Regjeringen kunngjorde 10.03.20 at den ville lette på permitteringsreglene på grunn av korona-situasjonen, men de konkrete endringer vil ikke bli kjent før 13.03.20. NHO sine anbefalinger vil kontinuerlig bli oppdatert, og NHO Transport anbefaler medlemsbedriftene å følge disse.
-
Møte med næringsministeren om korona
Næringsminister Iselin Nybø hadde invitert NHO og en representant fra hver landsforening til et møte 10. mars. Hensikten var å diskutere hvilke tiltak som kan iverksettes for å møte næringslivets utfordringer med korona-viruset.
-
Sikkerhet i buss på agendaen
Tirsdag 3 mars var det invitert til fagseminar om hvordan bussbransjen kan bidra til økt trafikksikkerhet. Arrangementet avsluttet med en panelsamtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker organisasjonene, om hvordan økt trafikksikkerhet kan oppnås i bussbransjen.
-
Feilslutning om klimatiltak
Dagens Næringsliv støttet i sin lederartikkel 15. november forslaget om å fjerne fritaket for veibruksavgift på biodrivstoff utenfor omsetningskravet. NHO Transport tar til motmæle i et innlegg i samme avis 20. november.
-
Persontransportens konkurransekraft bør styrkes
Det blir for enkelt å si at alle skal betale samme avgift uavhengig av rammevilkår eller formål. NHO Transport har i en høringsuttalelse til Finansdepartementet argumentert mot at persontransporten skal få 25 prosent merverdiavgiftssats. For å nå transportpolitiske og miljøpolitiske mål på en effektiv måte bør kollektivtrafikkbilletter derimot få nullsats merverdiavgift.
-
Smartere offentlige innkjøp? Transporttjenester godt eksempel
- Leverandørene skal ha trygghet for at vi gjør profesjonelle innkjøp i offentlig sektor og vi skal bli bedre på det. Slik oppsummerte Tom-Christer Nilsen regjeringens politikk i den nye stortingsmeldingen om offentlige anskaffelser på NHO Transports seminar på Arendalsuka.
-
Faktabasert diskusjon om bussdrift
SV i Finnmark og Troms vil at fylkeskommunen skal drifte kollektivtransporten med buss selv. Argumentasjonen i et innlegg i Nordlys 5. august er likevel basert på flere feil og misforståelser, noe NHO Transport har påpekt i et svar 11. august.
-
Lærlingene i fokus – nye tilskudd i bransjen
Opplæringskontoret for service og samferdsel arrangerte temadagen "buss i fokus" for yrkessjåførlærlinger i persontransport 26. juni. Uka før møttes rundt 150 elever fra Vg2 Transport og logistikk i Oslo og Akershus for å få mer kunnskap om karrieremuligheter innen yrkessjåførfaget.
-
Stortinget sa nei til miljøkrav
Skal fylkeskommunene kunne stille miljøkrav til markedsbaserte bussruter? Dette spørsmålet behandlet Stortinget 20. mars. Regjeringspartiene og Senterpartiet sikret flertall mot forslaget. NHO Transport er godt fornøyd med avgjørelsen og at innspillene fra næringen fikk gehør.