-
Omfattende rapport om balansert indeksbruk
NHO Transport og NHO Sjøfart har fått Oslo Economics til å utarbeide en omfattende rapport om balansert indeksbruk ved anbudskontrakter innen person- og sjøtransport. Rapporten konkluderer med at forutsigbar og nøyaktig prisregulering vil gi gevinster for både oppdragsgiver og operatør.
-
Sender brev til EU-kommisjonær
NHO Transport og søsterorganisasjonene i Danmark, Sverige, Finland og Island har sendt et felles brev til EUs kommisjonær for transport, Adina Valean. I brevet ber de fem organisasjonene at det innføres felles EU-regler for kabotasje på turbussiden.
-
Nytt yrkesteorikurs for bussjåfører
Det nettbaserte yrkesteorikurset har blitt oppdatert. NHO Transport, våre medlemsbedrifter og Norsk Interaktiv har samarbeidet om en ny og oppdatert versjon av nettkurset som brukes til eksamensforberedelse for å bestå teorieksamen til fagbrevet for bussjåfører.
-
NHO Transport skal bidra til ny drosjeregulering
Regjeringen har besluttet å nedsette et offentlig utvalg med 12 personer som skal gjøre en helhetlig vurdering av drosjenæringen. Hensikten er å sikre et godt drosjetilbud i hele landet og ordnede forhold i næringen. EØS-avtalens rammer må ivaretas. NHO Transport er representert i utvalget.
-
Åtte forslag til hvordan flere kan reise kollektivt
Hvordan kan andelen reisende med kollektiv og jernbane komme opp på samme nivå som før pandemien og deretter vokse videre, som et bidrag til å nå klimamålene? Samferdselsdepartementet mottok innspill til løsninger fra en arbeidsgruppe med seks aktører 8.4.22.
-
Kollektivtrafikken bør få tilgang til bærekraftig biodrivstoff
NHO Transport mener myndighetene må legge til rette for et rammeverk som utnytter potensialet for dokumenterte utslippskutt i transportsektoren. I en høringsuttalelse til Miljødirektoratet foreslår foreningen flere endringer i biodrivstoffpolitikken.
-
Ber om 1,9 milliarder
Åtte organisasjoner innen kollektivnæringen ber regjeringspartiene og SV om å avsette 1,9 milliarder kroner i endelig forslag til statsbudsjett. Midlene skal dekke økte energikostnader, og dette beløpet må bevilges for at dagens kollektivtilbud skal kunne opprettholdes i 2023.
-
Mye positivt i ny regjeringsplattform
De nye regjeringspartiene, Arbeiderpartiet og Senterpartiet, la frem sin politiske plattform i ettermiddag. Denne er på 86 sider og skal være førende for den nye regjeringens politikk i kommende stortingsperiode.
-
Strengere innreisepraksis for samfunnskritisk personell
Samferdselsdepartementet varsler om strengere praksis av innreiseforskriften § 3d. Yrkessjåfører som ankommer Norge må ha med seg relevant dokumentasjon fra arbeidsgiver til grensepasseringene.
-
Bli med på lanseringen av Grønt landransportprogram
Næringstransport uten utslipp – er det mulig, og hvordan? Grønt landtransportprogram er et forpliktende offentlig-privat samarbeid for å realisere det grønne skiftet i den landbaserte næringstransporten. Bli med på lanseringswebinaret torsdag 11.03.21.