-
Bussnæringen i særstilling i næringslivet
Ifølge NHOs konjunkturbarometer for februar er det kun to næringer med en overvekt av optimister når det gjelder forventninger til fremtidig markedsutvikling, nemlig oljenæringen og bussnæringen. Samtidig viser NHOs ferske kompetansebarometer at bussnæringen har størst mangel på kvalifisert arbeidskraft.
-
Kan dokumentere vandel
Aftenposten hadde 23. juli et hovedoppslag om ukrainske flyktninger og barrierer for å bli bussjåfører. Krav om fire års botid var viktigste hinder for å få kjøreseddel, men det viser seg nå at ukrainere på en enkel måte kan få utstedt politiattest og dokumentert vandel fra hjemlandet.
-
Følg drømmen ikke strømmen 2023
Onsdag 30. august gikk Følg drømmen ikke strømmen 2023 av stabelen. NHO Transport, SOTIN, NLF med flere kickstartet rekrutteringsturnéen utenfor Børsen i Oslo, som ble offisielt åpnet av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. Formålet er å vise frem de ulike mulighetene som yrkessjåførutdanningen gir, samtidig bevisstgjøre ungdommene om at yrkessjåførfaget er et trygt og godt yrkesvalg.
-
Ber om ekstra midler og forutsigbarhet for kollektivtrafikken
NHO Transport deltok på transport- og kommunikasjonskomiteens høringsmøte på Stortinget om forslag til statsbudsjett 18. oktober. Foreningen la vekt på behovet for ekstra midler til den fylkeskommunale kollektivtrafikken i 2024.
-
Kraftige kostnadsøkninger må kompenseres
Kostnadsøkningen for den fylkeskommunale kollektivtrafikken er beregnet til 9,6 prosent for 2023. Hele næringen ber nå regjeringen om at denne kostnadsveksten blir kompensert via ekstra bevilgninger i Revidert nasjonalbudsjett i mai.
-
Debatten fortsetter i Klassekampen
Transport.no har tidligere omtalt fire ulike artikler i Klassekampen om bussnæringen og NHO Transports svar via et eget innlegg 15. juli. Ingunn Reistad Jacobsen i Fagforbundet svarte på dette innlegget 18. juli, og NHO Transport har tilbakevist en del av hennes påstander i et nytt innlegg 22. juli.
-
Korrigert rundskriv om egenerklæring for løyvehavere
Dette rundskrivet korrigerer rundskriv av 8. desember. I egenerklæringsskjemaet er det satt inn et nytt punkt om foretaksnavn og organisasjonsnummer.
-
Positiv regjeringsplattform
Det er nå klart at Venstre, Høyre og Fremskrittspartiet vil danne ny blå-grønn regjering. Sammensetningen vil sannsynligvis være klar fredag 19. januar, men regjeringspartiene kunne allerede 14. januar presentere sin politiske plattform. Denne inneholder mange positive elementer på transportsiden, men kunne vært litt mer konkret på enkelte punkter.
-
Positive til endringer av taxi-reguleringer
NHO Transport ble på et møte hos samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i desember informert om Samferdselsdepartementets planer for endringer av dagens reguleringer av taxi-markedet. Foreningen har nå sendt departementet sine kommentarer og støtter de fleste forslagene til endringer.
-
Fri etablering av ekspressbussruter over 80 km
Regjeringens forslag om fri etablering av ekspressbussruter over 80 km skal sluttbehandles av Stortinget 05.06.19. Transportkomiteen avgav sin innstilling 28.05.19, og det er liten grunn til å tro at Stortinget vil gjøre endringer siden alle regjeringspartiene i komiteen støtter Samferdselsdepartementets proposisjon 69 L.