Drosjereformen krever økt kontrollvirksomhet

Publisert

Økt kontrollvirksomhet må samordnes mellom flere departementer, direktorater, etater og tilsyn skriver NHO Transport i brevet til Samferdselsdepartementet. Foto: Taxi Sør.

Drosjereformen trådte i kraft 1. november 2020. Endringen medfører en kraftig liberalisering, og i et eget brev til samferdselsminister Knut Arild Hareide krever NHO Transport en mer omfattende og samordnet kontrollvirksomhet for å hindre økt unndragelse av skatter og avgifter.

Foreningen frykter også at reformen kan medføre at enkelte aktører vil en alt for høy pris i deler av markedet. Resultatet kan bli at hele drosjenæringen taper tillit og får et svekket omdømme.

- NHO Transport har støttet viktige deler av reformen, men har hele tilden vært skeptiske til fjerning av den såkalte tilslutningsplikten. Denne tilsier at alle løyvehavere skal være tilsluttet en sentral. Disse tar ikke bare hånd om bestillinger, men også innrapportering av skatte- og avgiftsdata til myndighetene. Dessuten spiller sentralene en viktig rolle ved reklamasjoner og andre klager fra kundene, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.

I brevet blir behovet for å kontrollere mange sider av drosjevirksomheten fremhevet, og økt kontrollvirksomhet må dermed samordnes mellom flere departementer, direktorater, etater og tilsyn. NHO Transport ber på denne bakgrunn om et møte med Samferdselsdepartementets politiske ledelse for å få avklart hvordan dette vil bli samordnet på tvers av ulike instanser.

 
Les brevet her

Motta nyhetsbrev?

Motta nyhetsbrev?

Få siste nytt fra transportverdenen ved å melde deg på vårt nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

din e-post:

 

Motta nyhetsbrev?

Motta nyhetsbrev?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: