-
Næringspolitikk
NHO Transport skal bidra til et klimavennlig, attraktivt og kostnadseffektivt persontransporttilbud i hele Norge. Det gjør vi gjennom å jobbe for at kollektivtrafikken og medlemsbedriftene, som utfører transporttjenestene, får best mulig rammebetingelser og konkurransekraft. God mobilitet, velfungerende byer og reduserte utslipp er noe av motivasjonen for å bruke ressurser på et bra kollektivtilbud.
-
Foreslår dyrere biodrivstoff i statsbudsjettet
Regjeringen foreslår å innføre veibruksavgift på alt biodrivstoff fra 1. januar 2020. For biodiesel vil avgiften utgjøre 3,62 kroner per liter hvis forslaget til statsbudsjettet blir vedtatt. Det betyr 15 til 18 kroner i økte driftskostnader per mil for en buss eller lastebil med biodrivstoff. På den annen side blir det ingen endringer i merverdiavgiften i statsbudsjettet.
-
Yrkessjåførforskriften er oppdatert
Kravene til grunn- og etterutdanning av yrkessjåfører er oppdatert etter en omfattende høringsprosess i 2018 og 2019. Nye EU-regler og opparbeidede erfaringer var bakgrunnen for at Statens vegvesen Vegdirektoratet initierte endringer i yrkessjåførforskriften.
-
Følger utviklingen i Danmark
NHO Transport hadde 26. november et felles møte med representanter fra politisk ledelse i Samferdselsdepartementet samt Arbeids- og sosialdepartementet. Det fremkom blant annet at norske myndigheter følger nøye med på innføringen av nye kabotasjeregler for turbuss i Danmark.
-
Leverte innspill til statsbudsjettet for 2021
Regjeringen fremla forslag til nytt statsbudsjett 07.10.20. Budsjettet skal endelig vedtas i Stortinget før jul. NHO Transport har i den forbindelse gitt innspill om persontransportens rammevilkår til fem fagkomiteer på Stortinget.
-
Uforståelig helomvending i offentlige innkjøpsråd
Flytende biodrivstoff skal ikke lenger anbefales i offentlige kontrakter om transporttjenester. Det foreslår Direktoratet for økonomistyring i sin reviderte veiledning om klima- og miljøvennlige drivstoff og energibærere i veitrafikken. NHO Transport er kritisk til premissene som legges til grunn og ber direktoratet basere rådene på vekting av reelle klimagevinster.
-
Fortsatt uklarheter om drosjereformen
Samferdselsdepartementet sendte 9. desember 2019 ut endringer i yrkestransportforskriften knyttet til drosjereformen. Reformen trer i kraft 1. juli 2020, men det er fortsatt er mange uavklarte spørsmål.