-
Ber Stortinget om et kollektivløft
Regjeringspartiene og SV innleder nå forhandlinger om endelig statsbudsjett for 2024. Finanskomiteen har ansvaret for disse forhandlingene, og Fagforbundet, Fellesforbundet, Jernbaneforbundet, Kollektivtrafikkforeningen, NHO Sjøfart, NHO Transport og Yrkestrafikkforbundet har sendt et felles notat til komiteen.
-
500 millioner til kollektivtrafikken
SV og regjeringspartiene har lenge forhandlet om forslag til revidert nasjonalbudsjett, og partiene kunne endelig fremlegge en fremforhandlet løsning i formiddag. Det bevilges 500 millioner til den fylkeskommunale kollektivtrafikken for perioden 01.08.22 til og med 31.12.22. Midlene skal ifølge budsjettavtalen kompensere tapte billettinntekter og forhindre rutekutt.
-
Drømmeyrke bussjåfør
Det er mange dyktige og engasjerte lærlinger i bussjåførfaget. En av dem er Silje Andersen Nerland, 18 år. Hun har nylig bestått bussførerprøven, etter 19 ukers kurs på landslinje. VY Buss Molde tegnet lærekontrakt med Silje ved skolestart høsten 2021, og hun har halvannet år igjen av læretida før hun kan ta fagprøven.
-
Skulle gjerne hatt flere turbusser
Aftenposten og E24.no hadde 02.07.22 et større oppslag om situasjonen i norsk turbussnæring. De bekrefter at det er for øyeblikket en svært stor aktivitet, og mange kunne ha utvidet virksomheten hvis de hadde hatt flere busser og sjåfører.
-
Ber om dispensasjon for bruk av AdBlue i tunge kjøretøyer
Krigen mellom Russland og Ukraina har medført utfordringer med leveransene av AdBlue, i tillegg til ekstraordinært høye priser. Bilimportørenes Landsforeningen har derfor bedt Statens vegvesen gi et midlertidig unntak fra kravet til AdBlue på kjøretøyer i euroklasse V og VI. NHO Transport har støttet forslaget.
-
Sjåfør- og trafikksikkerhet på agendaen nasjonalt og internasjonalt
Forskning fra Transportøkonomisk institutt, perspektiver fra representanter for oppdragsgiver, operatør og sjåfør la grunnlaget for en politisk debatt på Arendalsuka. Forebygging av ulykker, reduserte konsekvenser av ulykker, og styrking av trafikksikkerheten for alle var sentrale tema. Sjåfør- og trafikksikkerhet settes også på agendaen under Busworld i oktober.
-
Nytt samferdselsløft i NHO
Gode transportårer har alltid vært viktige forutsetninger for at folk skal kunne bo og arbeide i hele landet. Et velfungerende samfunn er avhengig av god mobilitet. NHOs femte samferdselsløft ble presentert 19.09.23.
-
Leverte innspill til statsbudsjettet for 2021
Regjeringen fremla forslag til nytt statsbudsjett 07.10.20. Budsjettet skal endelig vedtas i Stortinget før jul. NHO Transport har i den forbindelse gitt innspill om persontransportens rammevilkår til fem fagkomiteer på Stortinget.
-
Uforståelig helomvending i offentlige innkjøpsråd
Flytende biodrivstoff skal ikke lenger anbefales i offentlige kontrakter om transporttjenester. Det foreslår Direktoratet for økonomistyring i sin reviderte veiledning om klima- og miljøvennlige drivstoff og energibærere i veitrafikken. NHO Transport er kritisk til premissene som legges til grunn og ber direktoratet basere rådene på vekting av reelle klimagevinster.
-
Forbedringer av kompensasjonsordningen
Finansdepartementet har åpnet for innspill til hvordan den nye kompensasjonsordningen kan justeres for å gjøre den enda mer treffsikker. NHO Transport har i denne forbindelse bedt om tre endringer og håper på en snarlig justering.