-
Krevende tider for medlemsbedriftene
Hele landet og persontransportbransjen har kommet i en svært vanskelig situasjon. Det er nå om å gjøre å minimalisere smittefaren slik at pandemien blir kortvarig og får begrenset omfang. Bevaring av bedrifter og arbeidsplasser også viktig. Transport er av regjeringen definert som en samfunnskritisk funksjon, og det legges dermed vekt på å opprettholde hele kollektivtilbudet. Medlemsbedriftene er beredt til å bidra i denne nasjonale dugnaden.
-
Kollektive løsninger er best for klimaet
I innspillet til regjeringens stortingsmelding om klima foreslår NHO Transport at det utformes en klimastrategi for hele persontransporten i Norge. Utslippene må reduseres på en samfunnsøkonomisk effektiv måte. Samspillet mellom ulike fremkomstmidler, faktiske virkemiddelkostnader og globale klimaeffekter i et livsløpsperspektiv bør vurderes i strategien.
-
Løyvefritak for småskala turistvirksomhet: Presiserer reglene
Det har blitt etterspurt tydeligere retningslinjer for tildelingen av løyvefritak for småskala turistvirksomhet. Departementet presiserer nå reglene.
-
Sprer kunnskap om bransjens rekrutteringsbehov
Åtti NAV-rådgivere i Oslo fikk 27. november økt kunnskap om transportbedriftenes tjenester og behov for nye medarbeidere. 1000 nye dyktige bussjåfører skal rekrutteres hvert år fremover. 23. november deltok NHO Transport på SOTINs høstkonferanse for Opplæringskontorene hvor ønsket om flere lærlinger til persontransporten var tema.
-
Bli bussjåfør med støtte fra Lånekassen
Voksne personer som ønsker å bli yrkessjåfør har rett til utdanningsstøtte via Lånekassen. Ordningen gjelder dem som tar grunnutdanning som bussjåfør, lastebil- eller vogntogsjåfør. Hvert år er det behov for 1000 nye bussjåfører i Norge.
-
Svarer på Fagforbundets anbudskritikk
-Det finnes ikke noe privat bussmonopol. To av de tre største busselskapene er indirekte eid av staten og Oslo kommune. Disse konkurrerer på lik linje med private aktører. Dette skriver Jofri Lunde og Jon H. Stordrange fra NHO Transport i et innlegg i Dagens Næringsliv 29. september.
-
Kollektivtrafikken nesten halvert under covid-19
Antall passasjerer med kollektivtrafikken ble nesten halvert under pandemien i 2020. Av de store byområdene ble Akershus hardest truffet. Nedgangen i 2021 ser ut til å bli like stor, slik at fylkenes billettinntekter vil falle med minst fire milliarder kroner sammenlignet med 2019.
-
Ønsker rekommunalisering av bussdriften i Oslo
Fagforbundets bussarbeiderforening i Oslo har rettet en anmodning til Arbeiderpartiet, SV og MDG i Oslo om å ta tilbake bussdriften i kommunal regi. De tre partiene sitter nå i forhandlinger om en ny byrådserklæring, som skal være klar senest 23. oktober.
-
Veileder for trygge kollektivreiser
Samferdselsminister Knut Arild Hareide presenterte i dag myndighetenes veileder for smittevern ved reiser med buss, bane og båt. Opptil 50 % av passasjerkapasiteten bør benyttes inntil videre for å ivareta anbefalt avstand om bord på transportmiddelet.
-
Samarbeidsavtale med NAV om inkludering
NAV og NHO Transport har inngått en intensjonsavtale som skal sikre at flere uten jobb kommer inn i arbeidslivet. Avtalen skal legge til rette for lokalt samarbeid mellom NAV og medlemsbedriftene til NHO Transport om rekruttering, inkludering og kvalifisering av arbeidssøkere. Årlig er det behov for 1000 nye bussjåfører i Norge.