-
Representantforslag om ekspressbuss, flybuss og drosjer
Tre stortingsrepresentanter fra SV har fremmet et såkalt representantforslag om forbedringer av rammebetingelsene for ekspressbussene, flybussene og drosjene. I tillegg fremmes forslag om forbedringer for godstrafikken, havnene og godstransport med jernbane.
-
Betaling for ytelser som det offentlige har bestilt
Et spørsmål som dukker opp i forbindelse med Korona-pandemien, er om det offentlige kan vise til force majeure. Spørsmålet blir om dette kan gjøres fordi bestiller ikke trenger tjenesten eller varen fordi de ikke har mulighet til å benytte seg av ytelsen.
-
Hva blir nytt om permittering, sykepenger, omsorgspenger mv. fra 19. mars
Regjeringen og partiene på Stortinget er nå enige om et forlik for en krisepakke for å dempe de økonomiske virkningene av koronaviuset. Se NHOs hjemmesider for en oppsummering av tiltakene.
-
Krevende tider for medlemsbedriftene
Hele landet og persontransportbransjen har kommet i en svært vanskelig situasjon. Det er nå om å gjøre å minimalisere smittefaren slik at pandemien blir kortvarig og får begrenset omfang. Bevaring av bedrifter og arbeidsplasser også viktig. Transport er av regjeringen definert som en samfunnskritisk funksjon, og det legges dermed vekt på å opprettholde hele kollektivtilbudet. Medlemsbedriftene er beredt til å bidra i denne nasjonale dugnaden.
-
Ønsker rekommunalisering av bussdriften i Oslo
Fagforbundets bussarbeiderforening i Oslo har rettet en anmodning til Arbeiderpartiet, SV og MDG i Oslo om å ta tilbake bussdriften i kommunal regi. De tre partiene sitter nå i forhandlinger om en ny byrådserklæring, som skal være klar senest 23. oktober.
-
Samarbeidsavtale med NAV om inkludering
NAV og NHO Transport har inngått en intensjonsavtale som skal sikre at flere uten jobb kommer inn i arbeidslivet. Avtalen skal legge til rette for lokalt samarbeid mellom NAV og medlemsbedriftene til NHO Transport om rekruttering, inkludering og kvalifisering av arbeidssøkere. Årlig er det behov for 1000 nye bussjåfører i Norge.
-
Kollektivtrafikkens konkurransekraft bør styrkes etter pandemien
Høye kollektivandeler vil redusere samfunnets investeringsbehov i infrastruktur samt køer, støy, støv, utslipp og ulykker fra persontransporten i byene. Derfor bør kollektive reiser være grunnlaget for "den nye normalen" etter pandemien. Det hevdet NHO Transport i et innspillsmøte med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård 28.02.22.
-
Tilknytningsavgiften til drosjesentraler må kompenseres
Hjemmekontor, mindre reising og anbefalinger om ikke å reise kollektivt rammer også drosjenæringen i stor grad, og mange aktører er dermed avhengige av å få midler fra kompensasjonsordningen for å dekke uunngåelige faste kostnader. Næringen er imidlertid avhengig av at avgiften for tilknytning til drosjesentralene blir kompensert fullt og helt.
-
Foreslår nasjonale krav til kollisjonsbeskyttelse i buss
Statens vegvesen foreslår å innføre krav til styrket frontbeskyttelse for busser i løyvepliktig transport fra 01.01.23. Hensikten er å bedre kollisjonssikkerheten for bussjåfører. NHO Transport vil besvare høringen og ber om innspill fra medlemsbedriftene.
-
Diskusjon om transportpolitikk i Dagens Næringsliv
NHO Transport hadde 13.06.22 et hovedinnlegg i Dagens Næringsliv om elbiler og miljøsmart avgiftspolitikk. Elbilforeningen, NAF, Bilimportørene og Bilbransjeforbundet hadde et svarinnlegg 17.06.22, og dette ble fulgt opp med en "replikk" fra NHO Transports side 23.06.22.