-
Fragmentert behandling av fremtidige rammebetingelser for viktig næring
Delingsøkonomiutvalget kom med sin innstilling 6. februar, og høringsfristen er nå passert. NHO Transport er bekymret for at den politiske behandlingen av fremtidige rammebetingelser for drosjebransjen blir fragmentert. Foreningen er heller ikke helt enig i Delingsøkonomiutvalgets definisjon av begrepet delingsøkonomi.
-
Positive til nye regler for løyver til ekspressbuss
Samferdselsdepartementet sendte 15.10.18 ut forslag til endringer i Yrkestransportloven og Yrkestransportforskriften vedrørende tildeling av løyver til drift av ekspress- og flybussruter. Høringsfristen var satt til 02.01.19, og NHO Transport er svært positiv til forslaget i sitt høringssvar.
-
En bra håndsrekning
Regjeringens krisepakke for små og mellomstore bedrifter gir tilgang til kontanter slik at faste og løpende kostnader kan dekkes når omsetningen blir helt eller delvis borte. Dermed kan bedriftene forhåpentligvis overleve dagens restriksjoner og gjenoppta sin virksomhet når forholdene normaliseres.
-
Ekspressbussene stopper
Ekspressbussene har fått langt færre passasjerer etter at dagens restriksjoner ble innført 12.03.20, og billettinntektene er kraftig redusert. NHO Transport ber på denne bakgrunn Samferdselsdepartementet på nytt om å vurdere en viss støtte inntil situasjonen igjen normaliseres.
-
Innkjøpsrådene for tunge kjøretøy er oppdatert
Bærekraftig biodrivstoff skal ikke lenger anbefales i offentlige kontrakter om transporttjenester. Direktoratet for økonomistyring og forvaltning (DFØ) har publisert veiledning til innkjøpere i en ny drivstoffmatrise. Saken diskuteres på Stortinget.
-
Krisepakken: lite nytt i innstillingen fra finanskomiteen
Stortingets finanskomite la fram sin innstilling vedrørende regjeringens krisepakke sent om kvelden 19.02.21. Det foreligger ingen samlet flertallinnsstilling, og utfallet kan dermed bli endret under Stortingets behandling 23.02.21.
-
Styrker kontrollen av utenlandske turbussaktører
Regjeringen foreslår at Statens vegvesen kan innhente opplysninger som Arbeidstilsynet kan bruke til kontroll av lønn i transportnæringen. Dette vil effektivisere tilsynet av allmenngjøringsbestemmelsene og bidra til like konkurransevilkår mellom aktørene i markedet.
-
Representantforslag om ekspressbuss, flybuss og drosjer
Tre stortingsrepresentanter fra SV har fremmet et såkalt representantforslag om forbedringer av rammebetingelsene for ekspressbussene, flybussene og drosjene. I tillegg fremmes forslag om forbedringer for godstrafikken, havnene og godstransport med jernbane.
-
Permitteringsreglene utvides
Regjeringen utvider permitteringsordningen fra 26 til 52 uker. Endringen skjer etter påtrykk fra NHO og andre organisasjoner i arbeidslivet. Det innføres samtidig en ny arbeidsgiverperiode på fem dager for de som er permittert i mer enn 30 uker.
-
Betaling for ytelser som det offentlige har bestilt
Et spørsmål som dukker opp i forbindelse med Korona-pandemien, er om det offentlige kan vise til force majeure. Spørsmålet blir om dette kan gjøres fordi bestiller ikke trenger tjenesten eller varen fordi de ikke har mulighet til å benytte seg av ytelsen.