-
Respektløst overfor kollektivreisende
I et kort innlegg i Aftenposten 3. juni går NHO Transport ut med en irettesettelse av Opplysningsrådet for Veitrafikkens direktør, Øyvind Solberg Thorsen. Han mener tydeligvis at bussreisendes tid har langt mindre samfunnsøkonomisk verdi enn bilistenes tid.
-
Klimamålene bør inkludere alt norsk forbruk
Norske klimamål bør ha størst mulig positiv effekt på det globale klimaet. For persontransporten kan Norge gå foran og sette mål som også inkluderer utslipp fra produksjon av kjøretøy. Det hevder Jon H. Stordrange og Jofri Lunde i et debattinnlegg i Dagens Næringsliv 10. januar.
-
Forbedret pensjonsavtale med Storebrand – webinar 19.03.25
NHO Transport har fornyet avtalen med Storebrand om innskuddspensjonsordning for medlemsbedriftenes ansatte. Fra og med 01.01.25 er blant annet forvatningshonoraret for indeksporteføljene redusert til 0,16 prosent, noe som gir lavere kostnader for arbeidsgiver og mer i pensjon for bedriftens ansatte.
-
Det oppdaterte yrkesteorikurset for bussjåfører får ny pris fra 1. mars!
Det nettbaserte yrkesteorikurset for bussjåfører ble betydelig oppdatert for et år siden. Vi oppfordrer medlemsbedrifter og andre til å kjøpe kurstilgang før prisene økes den 1. mars 2025.
-
Krav om nullutslipp for nye bybusser
Regjeringen fremskynder krav til nullutslipp i offentlige anskaffelser av buss klasse I fra 1. januar 2025 til 1. januar 2024. Det blir rapporteringsplikt for nye bybusser som ikke tilfredsstiller disse miljøkravene.
-
Krisepakken: lite nytt i innstillingen fra finanskomiteen
Stortingets finanskomite la fram sin innstilling vedrørende regjeringens krisepakke sent om kvelden 19.02.21. Det foreligger ingen samlet flertallinnsstilling, og utfallet kan dermed bli endret under Stortingets behandling 23.02.21.
-
Rapport om utviklingen innen Kollektivtrafikken
Transportøkonomisk Institutt har nylig publisert en rapport om utviklingen i den fylkeskommunale kollektivtrafikken for perioden 2019 til og med 2023. Rapporten er bestilt av Kollektivtrafikkforeningen.
-
Skuffende av Stortinget
Stortingets næringskomite har nå lagt frem sin innstilling etter å ha behandlet et representantforslag fra Fremskrittspartiet om kompensasjonsordningen og likebehandling av leasingfinansiering og egenfinansiering av bussmateriell. Komiteens flertall støtter ikke forslaget, og forskjellsbehandlingen av finansieringsformer blir dermed opprettholdt.
-
Nytt kunnskapsgrunnlag om buss og annen kollektivtransport
Mellom 2010 og 2019 tok kollektivtrafikken hele passasjerveksten i Norge. Etter tilbakegang under pandemien, tok kollektivtrafikken en stor del av markedet tilbake i 2023. Billettinntektene er lavere, og kostnadene er høyere enn før. Dette legger økt press på offentlige budsjetter fremover.