-
Klima og miljø skal vektes minimum 30 prosent i offentlige anskaffelser
Fra 01.01.24 skjerper regjeringen kravene til å ivareta klima- og miljøhensyn i offentlige anskaffelser. Hovedregel blir at klima- og miljøhensyn må vektes med minimum 30 prosent. Hensikten er å redusere anskaffelsens samlede klimaavtrykk eller miljøbelastning.
-
Webinar 25. august: Ny analyse av kostnadsrisikoen og balansen i busskontrakter
Oslo Economics har analysert reguleringen av energipriser og andre kostnader i anbudskontrakter for buss. Funn og anbefalinger presenteres på et webinar for fylkeskommunale oppdragsgivere og NHO Transports medlemsbedrifter fredag 25.08.23 kl. 9-10.
-
Nytt yrkesteorikurs for bussjåfører
Det nettbaserte yrkesteorikurset har blitt oppdatert. NHO Transport, våre medlemsbedrifter og Norsk Interaktiv har samarbeidet om en ny og oppdatert versjon av nettkurset som brukes til eksamensforberedelse for å bestå teorieksamen til fagbrevet for bussjåfører.
-
Reis kollektivt til byens beste
Aftenposten hadde 15. august en lederartikkel om konsekvenser for trafikkavviklingen i Oslo når Ring 1 skal stenges i tre år i forbindelse med bygging av nytt regjeringskvartal. Avisen anmoder om statlig hjelp til redusert biltrafikk og flere kollektivreiser i denne perioden.
-
Åtte forslag til hvordan flere kan reise kollektivt
Hvordan kan andelen reisende med kollektiv og jernbane komme opp på samme nivå som før pandemien og deretter vokse videre, som et bidrag til å nå klimamålene? Samferdselsdepartementet mottok innspill til løsninger fra en arbeidsgruppe med seks aktører 8.4.22.
-
Mye positivt i ny regjeringsplattform
De nye regjeringspartiene, Arbeiderpartiet og Senterpartiet, la frem sin politiske plattform i ettermiddag. Denne er på 86 sider og skal være førende for den nye regjeringens politikk i kommende stortingsperiode.
-
NHO Transport skal bidra til ny drosjeregulering
Regjeringen har besluttet å nedsette et offentlig utvalg med 12 personer som skal gjøre en helhetlig vurdering av drosjenæringen. Hensikten er å sikre et godt drosjetilbud i hele landet og ordnede forhold i næringen. EØS-avtalens rammer må ivaretas. NHO Transport er representert i utvalget.
-
Kollektivtrafikken bør få tilgang til bærekraftig biodrivstoff
NHO Transport mener myndighetene må legge til rette for et rammeverk som utnytter potensialet for dokumenterte utslippskutt i transportsektoren. I en høringsuttalelse til Miljødirektoratet foreslår foreningen flere endringer i biodrivstoffpolitikken.
-
Ber om 1,9 milliarder
Åtte organisasjoner innen kollektivnæringen ber regjeringspartiene og SV om å avsette 1,9 milliarder kroner i endelig forslag til statsbudsjett. Midlene skal dekke økte energikostnader, og dette beløpet må bevilges for at dagens kollektivtilbud skal kunne opprettholdes i 2023.
-
Håndbok i krise- og beredskapsledelse
Regelmessige øvelser på håndtering av en alvorlig ulykke er et av de viktigste kriterier for å lykkes i en krisesituasjon. NHO Transport har utarbeidet en håndbok i krise- og beredskapsledelse for buss- og godsbransjen.