Diskusjon om transportpolitikk i Dagens Næringsliv

Publisert

Bilde av EL bil merke

Foto: Jofri Lunde.

NHO Transport hadde 13.06.22 et hovedinnlegg i Dagens Næringsliv om elbiler og miljøsmart avgiftspolitikk. Elbilforeningen, NAF, Bilimportørene og Bilbransjeforbundet hadde et svarinnlegg 17.06.22, og dette ble fulgt opp med en "replikk" fra NHO Transports side 23.06.22.

NHO Transport fremhevet i sitt hovedinnlegg at produksjon av elbiler medførte langt høyere klimagassutslipp enn fremstilling av fossildrevne kjøretøy. Elbilene burde dermed på sikt avgiftsbelegges etter utslipp ved produksjon i stedet for å innføre merverdiavgift på kjøpesum over kroner 500.000. På den måten ville produsentene få insitament til å redusere utslippene ved produksjon av elbiler og kjøperne ville preferere elbiler med lavest mulige klimaeffekt.

De fire organisasjonene for elbileiere, -kjøpere, -importører og -forhandlere mener at kollektivnæringen burde konsentrere seg om å forbedre eget produkt fremfor å kritisere elbilfordelene.

NHO Transport hevder blant annet i sitt svar at alle paradoksene ved dagens elbilpolitikk ville fått større oppmerksomhet i det offentlige rom hvis kollektivbrukerne hadde like ressurssterke og mektige interesseorganisasjoner som elbilnæringen og -eierne.

Les svarinnlegget av 23.06.22 her eller på dn.no (krever innlogging)

Motta nyhetsbrev?

Motta nyhetsbrev?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: