Hovedinnlegg om miljøsmart elbilpolitikk i Dagens Næringsliv

Publisert

Bildet viser bilkø

Foto: Jofri Lunde.

Norge har vært et foregangsland for innfasing av elbiler. Nå må vi igjen gå foran ved å utvikle en miljøsmart avgiftspolitikk for elbiler. Den bør skape grunnlaget for valg av de meste klimavennlige modellene og begrenset bilbruk i og omkring byene. Det er NHO Transports hovedbudskap i et debattinnlegg i Dagens Næringsliv 13.06.22.

Avgifter på kjøp og bruk av elbiler bør bidra på tre måter, hevder administrerende direktør Jon H. Stordrange og næringspolitisk sjef Jofri Lunde i NHO Transport i innlegget i DN:

  • Gi insentiver til at bilkjøpere velger elbiler fremfor "fossilbiler"
  • Motivere til kjøp av elbiler med laveste klimagassutslipp ved produksjon
  • Ikke oppfordre til unødig elbilbruk i og omkring byene

I fjor ble det solgt 114.400 nye elbiler i Norge. Produksjonen av disse bilene medførte et CO2-utslipp på 2,5 millioner tonn, ifølge anslag fra rådgivningsselskapet Stakeholder AS. Dette reflekteres ikke i det norske klimagassregnskapet. Norske myndigheter bør utvikle en målrettet avgiftsmodell for kjøp av elbiler, som enten baseres på utslipp fra produksjonen, kjøretøyets levetid eller bilens vekt.

Det som haster mest i klimapolitikken, er å fjerne bruksfordelene til elbilistene i byene. Slik kan man forhindre en utvikling med økte køer og forsinkelser med omfattende negative samfunnsøkonomiske konsekvenser.

Les innlegget på DN.no.
Innlegget har skapt videre debatt i Dagens Næringsliv, les her.

Motta nyhetsbrev?

Motta nyhetsbrev?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: