-
Rekordhøyt forslag til statsbudsjett for 2025
Regjeringen la i dag frem forslag til statsbudsjett for 2025. Det er basert på store beløp takket være oljefondets størrelse og dagens valutakurs, men budsjettet inneholder ingen store overraskelser for kollektivsektoren.
-
Ny Nasjonal transportplan uten samordning og satsing
Ny Nasjonal transportplan er ikke samordnet med Klimautvalgets anbefalinger. Den er ser heller ikke den fylkeskommunale kollektivtrafikken, regionale ruter og statlige tilbud i sammenheng.
-
Staten må erkjenne sitt ansvar i Oslo-området
Utbyggingen av nytt regjeringskvartal medførte at Ring 1 gjennom Oslo sentrum ble stengt i sommer. Konsekvensen er begrenset veikapasitet og lange bilkøer. Siden staten har forårsaket de trafikale problemene, må den også finansiere nødvendige, avbøtende tiltak.
-
Veileder for dialog om bedre busstjenester
For å sikre et attraktivt kollektivtilbud er det viktig med samarbeid og innspill fra alle involverte aktører. En ny veileder gir en enkel innføring i når og hvordan de ansattes representanter kan påvirke anbudsprosesser i kollektivtrafikken.
-
Nye instrukser og retningslinjer
Styret i NHO Transport vedtok nye instrukser for styret og administrerende direktør på sitt møte 18.09.24. I tillegg ble det vedtatt nye etiske retningslinjer for ansatte. Disse erstatter retningslinjer av 01.02.18.
-
Parkering for turbusser
NHO Transport har kartlagt turbussparkering i de største byene og ved enkelte turistmål. Se en foreløpig oversikt her.
-
Kollektivfelt bør dedikeres til kollektivreisende
- Kollektivfeltet bør være den "røde løperen" til de kollektivreisende. God fremkommelighet er selve nøkkelen til et attraktivt og effektivt kollektivtilbud, sier Jofri Lunde, næringspolitisk direktør i NHO Transport. Foreningen har gitt en omfattende høringsuttalelse til Statens vegvesen om hvordan kollektivfeltene bør disponeres fremover.
-
Profilering av bussjåføryrket
Kveldsnytt og NRK Østlandssendingen hadde 18. mars en lengre reportasje om en kvinnelig bussjåfør fra Irak. Hun heter Nadoa og kjører rutebuss for Nobina AS i Nedre Glomma-området. Hun trives svært godt i yrket og får svært gode skussmål fra både områdeleder og kollegaer.
-
Fellesskapsløyve erstattet turvognløyve
Den 1. januar 2025 utløp de gamle nasjonale gods- og turvognløyvene. Alle som driver løyvepliktig gods- eller turvogntransport må nå ha fellesskapsløyve.