-
Kan dokumentere vandel
Aftenposten hadde 23. juli et hovedoppslag om ukrainske flyktninger og barrierer for å bli bussjåfører. Krav om fire års botid var viktigste hinder for å få kjøreseddel, men det viser seg nå at ukrainere på en enkel måte kan få utstedt politiattest og dokumentert vandel fra hjemlandet.
-
Tilknytningsavgiften til drosjesentraler bør kompenseres
Stortingsrepresentant Sigbjørn Gjelsvik fra Senterpartiet har stilt et skriftlig spørsmål til næringsminister Iselin Nybø om dekning av løyvehavernes tilknytningsavgifter til drosjesentralene. Disse blir ikke lenger dekket via kompensasjonsordningen.
-
Følg drømmen ikke strømmen 2023
Onsdag 30. august gikk Følg drømmen ikke strømmen 2023 av stabelen. NHO Transport, SOTIN, NLF med flere kickstartet rekrutteringsturnéen utenfor Børsen i Oslo, som ble offisielt åpnet av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. Formålet er å vise frem de ulike mulighetene som yrkessjåførutdanningen gir, samtidig bevisstgjøre ungdommene om at yrkessjåførfaget er et trygt og godt yrkesvalg.
-
Kritisk til danske kabotasjeregler
EU-kommisjonen har bedt Danmark om å avvikle eller endre sine kabotasjeregler for turbusser. Landet innførte 01.11.19 en begrensning på utenlandske turbussers kabotasjevirksomhet på syv dager per måned. Etter syv dager må bussene ut av Danmark og vente i 30 dager før eventuell retur.
-
Vil ikke dekke sentraltilknytningsavgift
Løyvehaverne på drosjesiden får ikke lenger dekket sentraltilknytningsavgiften via kompensasjonsordningen. Dette reagerer NHO Transport på og har dermed sendt et eget notat om saken til næringsminister Iselin Nybø.
-
Høring om anerkjennelse av ukrainske førerkort for alle førerkortklasser
Statens vegvesen har sendt på høring forslag om at anerkjennelse av ukrainske førerkort skal utvides fra ett år til å gjelde for hele perioden ukrainske flyktninger kan gis kollektiv beskyttelse i Norge. Det foreslås også at anerkjennelsen endres fra kun å gjelde førerkort klasse B til å gjelde samtlige førerkortklasser.
-
Budsjettinnspurt i Stortinget
Stortinget skal endelig behandle Revidert nasjonalbudsjett 19.06.20. Finanskomiteen skal etter planen levere sin innstilling 12.06.20, men arbeidet med Revidert er i år langt mer komplekst enn vanlig.
-
Markerte motstand mot forskjellsbehandling
Rundt 60 turbusser var 11.03.21 godt markert i Oslo sentrum med budskap om likebehandling av lån og leasing i kompensasjonsordningen. Initiativtakerne til aksjonen møtte også flere stortingsrepresentanter på Eidsvoll plass utenfor Stortinget.
-
Last Vegas 2020 hyllet den fremtidige yrkessjåføren
Tradisjon tro ble det også i år arrangert Last Vegas, arenaen hvor bransjen hyller eksisterende, kommende og håpefulle lærlinger i yrkessjåførfaget. I år var arrangementet lagt til Nebbenes Kro like ved Eidsvoll.
-
Kritisk situasjon for turbusselskaper
Dagens Næringsliv har i dag en lengre reportasje om utfordringene i det norske turbussmarkedet. Avisen betegner situasjonen som en katastrofe, og det forventes konkurser blant turbusselskapene. Uheldig konkurransevridning som følge av kompensasjonsordningen trekkes også frem i artikkelen.