-
Veikart for næringslivets transporter
I 2016 utarbeidet 13 organisasjoner, deriblant NHO Transport, Veikart for næringslivets transporter. Dette var et innspill til regjeringens ekspertutvalg for grønn konkurransekraft. Les veikartet her.
-
Svar på innspillsrunde om flytende biodrivstoff utenfor omsetningskravet
Innspill til Miljødirektoratets arbeid med biodrivstoff utenfor omsetningsordning.
-
Samfunnsøkonomiske gevinster ved økt satsing på kollektivtrafikk
Ifølge en ny rapport fra Transportøkonomisk institutt vil en økt satsing på kollektivtrafikk gi omfattende samfunnsøkonomiske gevinster. Dette bør tillegges sterk vekt når regjeringen skal legge frem sitt forslag til ny Nasjonal transportplan på vårparten.
-
Et forutsigbart budsjettforslag for 2022
Solberg-regjeringen la frem forslag til statsbudsjett for 2022 i dag. Dette inneholdt få endringer på samferdselssiden. Det er positivt med satsing på byvekstavtalene, men det er ikke avsatt nødvendige midler til omstilling av den fylkeskommunale kollektivtrafikken.
-
Kompensasjon for tapte billettinntekter
Restriksjonene knyttet til Korona-krisen har medført en kraftig reduksjon i antall reisende med fylkeskommunale kollektivtilbud, og fylkeskommunene går dermed glipp av rundt 800 millioner kroner i billettinntekter per måned. NHO Transport har dermed tatt initiativ til et felles notat til regjeringen.
-
Fraråder avgift for biodrivstoff
Biodrivstoff er det viktigste tiltaket for å redusere klimagassutslippene fra tungtransporten. Full veibruksavgift fra 1.1.20 vil øke driftskostnadene for bussnæringen med over 270 millioner kroner årlig. NHO Transport argumenterte mot forslaget under statsbudsjetthøringen til Stortingets finanskomité 15.10.
-
Bør ikke utføre alle tjenester selv
Bussjåfør Lars Gundersen skriver i et innlegg i Nordlys at Troms fylkeskommune bør overta bussdriften i fylket. NHO Transport imøtegår dette i et svarinnlegg 10. januar og påpeker blant annet at bussdrift ikke inngår i fylkeskommunenes kjernevirksomhet.
-
Skatt på frikort utsatt igjen
Finansdepartementet har for tredje gang utsatt skattlegging av frikort og -reiser for ansatte i transportsektoren. Denne gangen er ikrafttreden utsatt til 1. juli 2020.
-
Endringer i permitteringsreglene
Regjeringen lanserte i dag sin første krisepakke i forbindelse med korona-pandemien. Arbeidsgiver skal nå kun betale lønn for de to første permitteringsdagene i stedet for 15. De såkalte ventedagene blir også fjernet slik at arbeidstaker får dagpenger fra første dag, og dagpenger utbetales ved reduksjon i arbeidsforholdet på 40 prosent mot 50 prosent tidligere. Varslingsplikten er som tidligere.