-
Kraftige kostnadsøkninger må kompenseres
Kostnadsøkningen for den fylkeskommunale kollektivtrafikken er beregnet til 9,6 prosent for 2023. Hele næringen ber nå regjeringen om at denne kostnadsveksten blir kompensert via ekstra bevilgninger i Revidert nasjonalbudsjett i mai.
-
Debatten fortsetter i Klassekampen
Transport.no har tidligere omtalt fire ulike artikler i Klassekampen om bussnæringen og NHO Transports svar via et eget innlegg 15. juli. Ingunn Reistad Jacobsen i Fagforbundet svarte på dette innlegget 18. juli, og NHO Transport har tilbakevist en del av hennes påstander i et nytt innlegg 22. juli.
-
Fornyer allmenngjøringen av turbusslønn
Tariffnemda har vedtatt å fornye allmengjøringen av minstelønn for turbussjåfører. Den nye satsen er kroner 213,62 per time og er dermed i henhold til § 10.2.3 i Bussbransjeavtalen. Den nye timesatsen gir en minstelønn på månedsbasis på kroner 34.820.
-
Korrigert rundskriv om egenerklæring for løyvehavere
Dette rundskrivet korrigerer rundskriv av 8. desember. I egenerklæringsskjemaet er det satt inn et nytt punkt om foretaksnavn og organisasjonsnummer.
-
Tragisk bussulykke - vår medfølelse
En rutebuss med over 50 personer kjørte av veien og havnet i vannet i Hadsel i Nordland andre juledag. Årsaken er ikke kjent så langt, men det er foreløpig meldt om tre omkomne og flere kritisk skadde.
-
Høyre fikk innspill til sin klimapolitikk i fylker og kommuner
Lokalvalget nærmer seg. Sentrale politikere i Høyre inviterte ulike organisasjoner til å gi innspill til partiets politikk en "klimahøring" på Stortinget 16.02.23. NHO Transport ga åtte innspill som omfattet kollektivtrafikkens betydning, konkrete rammevilkår og behov.
-
Én milliard til kollektivtrafikken
Stortinget ble i natt enige om deler av en krisepakke i forbindelse med Covid-19-pandemien. Denne inneholder én milliard til fylkeskommunene for å kompensere tapte billettinntekter innen den kollektivtrafikken i fylkeskommunal regi. Disse midlene er øremerket til kollektivtrafikken.
-
Kompensasjon for tapte billettinntekter
Restriksjonene knyttet til Korona-krisen har medført en kraftig reduksjon i antall reisende med fylkeskommunale kollektivtilbud, og fylkeskommunene går dermed glipp av rundt 800 millioner kroner i billettinntekter per måned. NHO Transport har dermed tatt initiativ til et felles notat til regjeringen.
-
Bør ikke utføre alle tjenester selv
Bussjåfør Lars Gundersen skriver i et innlegg i Nordlys at Troms fylkeskommune bør overta bussdriften i fylket. NHO Transport imøtegår dette i et svarinnlegg 10. januar og påpeker blant annet at bussdrift ikke inngår i fylkeskommunenes kjernevirksomhet.
-
Endringer i permitteringsreglene
Regjeringen lanserte i dag sin første krisepakke i forbindelse med korona-pandemien. Arbeidsgiver skal nå kun betale lønn for de to første permitteringsdagene i stedet for 15. De såkalte ventedagene blir også fjernet slik at arbeidstaker får dagpenger fra første dag, og dagpenger utbetales ved reduksjon i arbeidsforholdet på 40 prosent mot 50 prosent tidligere. Varslingsplikten er som tidligere.