-
Innkjøpsrådene for tunge kjøretøy er oppdatert
Bærekraftig biodrivstoff skal ikke lenger anbefales i offentlige kontrakter om transporttjenester. Direktoratet for økonomistyring og forvaltning (DFØ) har publisert veiledning til innkjøpere i en ny drivstoffmatrise. Saken diskuteres på Stortinget.
-
Krisepakken: lite nytt i innstillingen fra finanskomiteen
Stortingets finanskomite la fram sin innstilling vedrørende regjeringens krisepakke sent om kvelden 19.02.21. Det foreligger ingen samlet flertallinnsstilling, og utfallet kan dermed bli endret under Stortingets behandling 23.02.21.
-
Forlengelse av flere ordninger for arbeidstakere
På regjeringens pressekonferanse i ettermiddag ble det presisert at regjeringen vil vurdere en videreføring av dagens restriksjoner kommende helg. Disse gjelder nå til og med 19. januar. Imidlertid kom det frem at en del arbeidstakerorienterte ordninger vil bli forlenget frem til sommeren.
-
Permitteringsreglene utvides
Regjeringen utvider permitteringsordningen fra 26 til 52 uker. Endringen skjer etter påtrykk fra NHO og andre organisasjoner i arbeidslivet. Det innføres samtidig en ny arbeidsgiverperiode på fem dager for de som er permittert i mer enn 30 uker.
-
Kollektive løsninger er best for klimaet
I innspillet til regjeringens stortingsmelding om klima foreslår NHO Transport at det utformes en klimastrategi for hele persontransporten i Norge. Utslippene må reduseres på en samfunnsøkonomisk effektiv måte. Samspillet mellom ulike fremkomstmidler, faktiske virkemiddelkostnader og globale klimaeffekter i et livsløpsperspektiv bør vurderes i strategien.
-
Veileder for trygge kollektivreiser
Samferdselsminister Knut Arild Hareide presenterte i dag myndighetenes veileder for smittevern ved reiser med buss, bane og båt. Opptil 50 % av passasjerkapasiteten bør benyttes inntil videre for å ivareta anbefalt avstand om bord på transportmiddelet.
-
Representantforslag om ekspressbuss, flybuss og drosjer
Tre stortingsrepresentanter fra SV har fremmet et såkalt representantforslag om forbedringer av rammebetingelsene for ekspressbussene, flybussene og drosjene. I tillegg fremmes forslag om forbedringer for godstrafikken, havnene og godstransport med jernbane.
-
Ekspressbussene stopper
Ekspressbussene har fått langt færre passasjerer etter at dagens restriksjoner ble innført 12.03.20, og billettinntektene er kraftig redusert. NHO Transport ber på denne bakgrunn Samferdselsdepartementet på nytt om å vurdere en viss støtte inntil situasjonen igjen normaliseres.
-
Styrker kontrollen av utenlandske turbussaktører
Regjeringen foreslår at Statens vegvesen kan innhente opplysninger som Arbeidstilsynet kan bruke til kontroll av lønn i transportnæringen. Dette vil effektivisere tilsynet av allmenngjøringsbestemmelsene og bidra til like konkurransevilkår mellom aktørene i markedet.
-
En bra håndsrekning
Regjeringens krisepakke for små og mellomstore bedrifter gir tilgang til kontanter slik at faste og løpende kostnader kan dekkes når omsetningen blir helt eller delvis borte. Dermed kan bedriftene forhåpentligvis overleve dagens restriksjoner og gjenoppta sin virksomhet når forholdene normaliseres.