-
Betaling for ytelser som det offentlige har bestilt
Et spørsmål som dukker opp i forbindelse med Korona-pandemien, er om det offentlige kan vise til force majeure. Spørsmålet blir om dette kan gjøres fordi bestiller ikke trenger tjenesten eller varen fordi de ikke har mulighet til å benytte seg av ytelsen.
-
Hva blir nytt om permittering, sykepenger, omsorgspenger mv. fra 19. mars
Regjeringen og partiene på Stortinget er nå enige om et forlik for en krisepakke for å dempe de økonomiske virkningene av koronaviuset. Se NHOs hjemmesider for en oppsummering av tiltakene.
-
Krevende tider for medlemsbedriftene
Hele landet og persontransportbransjen har kommet i en svært vanskelig situasjon. Det er nå om å gjøre å minimalisere smittefaren slik at pandemien blir kortvarig og får begrenset omfang. Bevaring av bedrifter og arbeidsplasser også viktig. Transport er av regjeringen definert som en samfunnskritisk funksjon, og det legges dermed vekt på å opprettholde hele kollektivtilbudet. Medlemsbedriftene er beredt til å bidra i denne nasjonale dugnaden.
-
Samarbeidsavtale med NAV om inkludering
NAV og NHO Transport har inngått en intensjonsavtale som skal sikre at flere uten jobb kommer inn i arbeidslivet. Avtalen skal legge til rette for lokalt samarbeid mellom NAV og medlemsbedriftene til NHO Transport om rekruttering, inkludering og kvalifisering av arbeidssøkere. Årlig er det behov for 1000 nye bussjåfører i Norge.
-
Ønsker rekommunalisering av bussdriften i Oslo
Fagforbundets bussarbeiderforening i Oslo har rettet en anmodning til Arbeiderpartiet, SV og MDG i Oslo om å ta tilbake bussdriften i kommunal regi. De tre partiene sitter nå i forhandlinger om en ny byrådserklæring, som skal være klar senest 23. oktober.
-
Bli bussjåfør med støtte fra Lånekassen
Voksne personer som ønsker å bli yrkessjåfør har rett til utdanningsstøtte via Lånekassen. Ordningen gjelder dem som tar grunnutdanning som bussjåfør, lastebil- eller vogntogsjåfør. Hvert år er det behov for 1000 nye bussjåfører i Norge.
-
Løyvefritak for småskala turistvirksomhet: Presiserer reglene
Det har blitt etterspurt tydeligere retningslinjer for tildelingen av løyvefritak for småskala turistvirksomhet. Departementet presiserer nå reglene.
-
Svarer på Fagforbundets anbudskritikk
-Det finnes ikke noe privat bussmonopol. To av de tre største busselskapene er indirekte eid av staten og Oslo kommune. Disse konkurrerer på lik linje med private aktører. Dette skriver Jofri Lunde og Jon H. Stordrange fra NHO Transport i et innlegg i Dagens Næringsliv 29. september.
-
Sprer kunnskap om bransjens rekrutteringsbehov
Åtti NAV-rådgivere i Oslo fikk 27. november økt kunnskap om transportbedriftenes tjenester og behov for nye medarbeidere. 1000 nye dyktige bussjåfører skal rekrutteres hvert år fremover. 23. november deltok NHO Transport på SOTINs høstkonferanse for Opplæringskontorene hvor ønsket om flere lærlinger til persontransporten var tema.
-
Positive til nye regler for løyver til ekspressbuss
Samferdselsdepartementet sendte 15.10.18 ut forslag til endringer i Yrkestransportloven og Yrkestransportforskriften vedrørende tildeling av løyver til drift av ekspress- og flybussruter. Høringsfristen var satt til 02.01.19, og NHO Transport er svært positiv til forslaget i sitt høringssvar.