-
Høringssvar - Ny stortingsmelding om offentlige anskaffelser
Les mer om arbeidet med effektivisering og profesjonalisering av offentlige anskaffelser.
-
Kollektivtrafikkens konkurransekraft bør styrkes etter pandemien
Høye kollektivandeler vil redusere samfunnets investeringsbehov i infrastruktur samt køer, støy, støv, utslipp og ulykker fra persontransporten i byene. Derfor bør kollektive reiser være grunnlaget for "den nye normalen" etter pandemien. Det hevdet NHO Transport i et innspillsmøte med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård 28.02.22.
-
Tilknytningsavgiften til drosjesentraler må kompenseres
Hjemmekontor, mindre reising og anbefalinger om ikke å reise kollektivt rammer også drosjenæringen i stor grad, og mange aktører er dermed avhengige av å få midler fra kompensasjonsordningen for å dekke uunngåelige faste kostnader. Næringen er imidlertid avhengig av at avgiften for tilknytning til drosjesentralene blir kompensert fullt og helt.
-
Foreslår nasjonale krav til kollisjonsbeskyttelse i buss
Statens vegvesen foreslår å innføre krav til styrket frontbeskyttelse for busser i løyvepliktig transport fra 01.01.23. Hensikten er å bedre kollisjonssikkerheten for bussjåfører. NHO Transport vil besvare høringen og ber om innspill fra medlemsbedriftene.
-
Diskusjon om transportpolitikk i Dagens Næringsliv
NHO Transport hadde 13.06.22 et hovedinnlegg i Dagens Næringsliv om elbiler og miljøsmart avgiftspolitikk. Elbilforeningen, NAF, Bilimportørene og Bilbransjeforbundet hadde et svarinnlegg 17.06.22, og dette ble fulgt opp med en "replikk" fra NHO Transports side 23.06.22.
-
SSB: Nye reisevaner og koronatiltak i kollektivtransporten
471 millioner kollektivreiser i Norge i 2021 er en økning på 5 prosent fra 2020. Likevel er kollektivtransporten fortsatt mye lavere enn før pandemien, med 34 prosent færre kollektivreiser sammenlignet med normalåret 2019.
-
Interessant analyse av trafikkbildet og klimamålene
Flere bruker bil og færre reiser kollektivt enn tidligere. - Vi kommer ikke uten videre tilbake til situasjonen før korona. Virkemidler må henge sammen og sees på tvers av transportformer. Det sa administrerende direktør i Transportøkonomisk institutt Bjørne Grimsrud i sitt innlegg Kollektivtrafikkforeningens seminar 27.01.22.
-
Gjennomføring av EUs mobilitetspakke
NHO Transport har besvart høring om endringer i forskrift om kjøre- og hviletid og yrkestransportforskriften i forbindelse med innføringen av EUs mobilitetspakke i norsk rett.
-
Forslag til ny forskrift om overtredelsesgebyr for visse overtredelser av vegtrafikklovgivningen
Det foreslås å innføre en ny forskrift for overtredelsesgebyr for overtredelse av reglene for kjøre- og hviletid og visse andre overtredelser av vegtrafikklovgivningen. Forslaget medfører for øvrig endringsbehov i forskrift 29. juni 1990 nr. 492 om forenklet forelegg i vegtrafikksaker, forskrift 17. desember 1971 nr. 1 om gebyr for overlasting (overlastforskriften), forskrift 18. desember 1987 nr. 1101 om gebyrsatser for overlasting med kjøretøy på offentlig veg (overlastgebyrsatsforskriften), forskrift 10. oktober 2014 nr. 1276 om krav til bruk av elektronisk brikke i motorvogner over 3 500 kg (forskrift om elektronisk bombrikke).
-
Informasjonsskriv - Busspassasjerrettighetsforordningen (EU) nr. 181/2011
Forordningen er implementert i norsk rett ved yrkestransportloven § 32 a, Forskrift om klagenemnd for passasjertransport (transportklagenemndforskriften) og forskrift om gjennomføring av EU Rådsforordning nr. 181/2011. Forordningen inneholder en rekke nye bestemmelser for å sikre passasjerers minimumsrettigheter ved transport med buss, og særlig rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne eller redusert bevegelighet. For ekspressbuss gjelder særskilte vilkår. Forordningen angår også transport med turvogn, i tillegg til lokal anbudsutsatt kollektivtrafikk.