-
Fragmentert behandling av fremtidige rammebetingelser for viktig næring
Delingsøkonomiutvalget kom med sin innstilling 6. februar, og høringsfristen er nå passert. NHO Transport er bekymret for at den politiske behandlingen av fremtidige rammebetingelser for drosjebransjen blir fragmentert. Foreningen er heller ikke helt enig i Delingsøkonomiutvalgets definisjon av begrepet delingsøkonomi.
-
Avtaleforhold for medlemmene
Profesjonelle innkjøpere og leverandører gir best og mest mulig kollektivtilbud for pengene. NHO Transport er en pådriver for balanserte anskaffelser.
-
Ber om avklaring om økonomien
Den fylkeskommunale kollektivtrafikken mister billettinntekter og påføres store ekstra kostnader på grunn av krav om avstand mellom passasjerene av smittevernhensyn. Nå ber alle partene innen den fylkeskommunale kollektivtrafikken om et møte med samferdselsministeren og at nødvendig kompensasjon gis i Revidert nasjonalbudsjett.
-
Ber om at skatt på frikort blir skrinlagt
Yrkestrafikkforbundet, Fellesforbundet og NHO Transport har i dag sendt et felles brev til Finansdepartementet, hvor man ber om at skattlegging av frikort for ansatte i persontransportbedrifter ikke iverksettes. Alternativt må Finansdepartementet fastsette en sjablongsats for å sikre likebehandling av skattyterne.
-
Uklarheter om nye avgiftssatser
Stortinget har vedtatt at merverdiavgiftssatsen for persontransport skal reduseres fra 12 til seks prosent for perioden 01.04.20 til 31.10.20. Denne endringen gjelder også for drosjenæringen, hvor det er reist spørsmål om avgiftsreduksjonen skal komme tjenesteleverandør eller kjøper til gode.