-
Lite forpliktende om kollektivtrafikken
Regjeringen la klokken 12.00 i dag frem en ny krisepakke. Denne omtaler svikten i billettsalg og -inntekter innen fylkeskommunal kollektivtrafikk, men løftene om kompensasjon er lite forpliktende og konkrete.
-
Kritisk personell slipper militærtjeneste
Kritisk nøkkelpersonell i transportsektoren kan bli innkalt til tjeneste i Heimevernet under koronakrisen. Disse vil få fritak fra tjenesteplikten.
-
Garantiordning for lån til bedrifter og gjenopprettelse av Statens obligasjonsfond
Regjeringen presenterte fredag 20. mars detaljer rundt ny garantiordning for lån til små og mellomstore bedrifter, og gjenopprettelse av Statens obligasjonsfond.
-
Ønsker overgangsordninger og økt kompetanse
Samferdselsdepartementet sendte 1. oktober forslag til nye drosjereguleringer på høring. Svarfristen var 1. januar, og NHO Transport påpeker i sitt høringssvar at kravene til både løyvehaverne og sjåførenes kompetanse bør heves. I tillegg ønsker foreningen en mer omfattende overgangsperiode og andre krav til løyver for selskapsvogner.
-
Urimelig garantibeløp
Ved anbudsutsettelse av drift av Sørlandsbanen forlanger Jernbanedirektoratet samlede garantier fra operatør på hele 800 millioner kroner. NHO Transport frykter at et slikt krav kan redusere antall tilbydere og dermed redusere konkurransen.
-
Flere søker yrkessjåførfaget
Søkertall til videregående opplæring er publisert fra Utdanningsdirektoratet. De viser en økning i søkertallet til yrkessjåførutdanningen.
-
Tar felles initiativ for økt sikkerhet
Den tragiske bussulykken i Fredrikstad 28. desember viste igjen at det er behov for å øke sikkerheten for sjåfører. Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet, Jernbaneforbundet, Fagforbundet, Spekter og NHO Transport har på denne bakgrunn tatt to initiativ for å få en raskere innfasing av nytt sikkerhetsutstyr.
-
Fylkene har snevre muligheter for å regulere ekspressbussene
Samferdselsdepartementet skriver i et brev til NHO Transport at fylkeskommunene ifølge yrkestransportforskriften § 32 kun har lov til å regulere ekspressbussenes bruk av rutetraseer og holdeplasser. Det samme gjelder for flybusser.
-
Fylkeskommunene bør få mer midler til kollektivtrafikken
Det fylkeskommunale kollektivtilbudet bør vektes høyere i fordelingsnøkkelen ved overføring av midler fra stat til fylkeskommunene. Økte midler er nødvendige for at Norge skal innfri fastsatte transport-, klima- og miljøforpliktelser via redusert bilbruk. Dette er NHO Transports hovedpoeng i vurderingen av nytt inntektsfordelingssystem for fylkeskommunene.
-
Vil stille krav til ekstra kollisjonsbeskyttelse for busser
Statens vegvesen har fremmet et forslag om at sikkerhetselementet R-29 skal være installert i alle busser registrert etter 01.06.24. Dette kravet kan bli fremskyndet tidsmessig, og norske myndigheter vil intensivere arbeidet for å få strengere internasjonale sikkerhetskrav for frontbeskyttelse i busser.