-
For komplisert å reise kollektivt - fire anbefalinger til Entur
Stortingets satsing på sømløse kollektivreiser gjennom Entur har ikke lyktes, ifølge en fersk rapport fra Riksrevisjonen. NHO Transport har bedt Samferdselsdepartementet bidra til forbedringer i Enturs praksis. I tillegg bør kollektivtrafikkens samfunnsnytte vektlegges i ny Nasjonal transportplan.
-
Lønnsoppgjøret for bussjåførene er endelig godkjent
Resultatet fra forhandlingene om lønnsoppgjøret for bussjåførene er endelig godkjent via arbeidstakersidens uravstemning. Oppgjøret har en ramme på 5,2 prosent, noe som samsvarer med resultatet fra oppgjøret på frontfagsiden.
-
Sett inn flere busser i Stor-Oslo
Flere må reise sammen når veikapasiteten i Oslo begrenses kraftig de kommende tre årene. I debattinnlegg i henholdsvis Aftenposten og Budstikka argumenterer NHO Transport for at busstilbudet må styrkes etter sommeren. Det krever politisk prioritering både lokalt og nasjonalt.
-
Nye og mer effektive klimatiltak for persontransporten
Miljødirektoratets nye tiltak for å redusere utslipp fra persontransporten bør tillegges vekt når Stortinget i juni behandler Nasjonal transportplan 2025-2036. I et debattinnlegg i Dagens Næringsliv foreslår NHO Transport en nasjonal strategi for å øke kollektivtrafikkens andel av reisende fra 13 prosent i 2022 til 18 prosent i 2035.
-
Ber om prioritering av kjøreseddelsøknader
NHO Transport ser alvorlig på situasjonen med vedvarende og uforholdsmessig lang tid for politiets behandling av søknader om kjøreseddel. Foreningen har derfor i brev til Politidirektoratet bedt om at det tas umiddelbart grep.
-
Stortinget har vedtatt nye drosjeregler
Stortinget vedtok 05.03.24 flere endringer i yrkestransportlova. Drosjeløyvehavere får igjen sentraltilknytningsplikt. Det blir også krav om sentralløyve for å drive drosjesentral med tilhørende plikter for sentralen. Løyveplikten for drosjeløyve er justert.
-
Avvikler den praktiske drosjesjåførprøven
Regjeringen ønsker å bidra til økt rekruttering av drosjesjåfører i distriktene, sier Samferdselsminister Jon Ivar Nygård i en pressemelding den 20.02.2024.
-
Krav om nullutslipp for nye bybusser
Regjeringen fremskynder krav til nullutslipp i offentlige anskaffelser av buss klasse I fra 1. januar 2025 til 1. januar 2024. Det blir rapporteringsplikt for nye bybusser som ikke tilfredsstiller disse miljøkravene.