-
Planen for busslærlinger under 21 år er oppdatert
Busslærlinger skal ha en så god, trygg og systematisk opplæring som mulig, i en representativ arbeidshverdag i persontransporten. EUs yrkessjåførdirektiv og en tilhørende norsk handlingsplan regulerer vilkårene for busslærlinger under 21 år. Statens vegvesen har godkjent en ny plan etter initiativ fra organisasjonene i næringen.
-
Medvirkning og rekruttering er viktig
En ny veileder for dialog om bedre busstjenester gir bussjåførene innflytelse i anbudsprosesser. Det påpeker NHO Transport i et debattinnlegg i Dagsavisen 16. mai, som oppfølging av Oslo og Akershus Bussarbeiderforenings kritikk om fraværende medvirkning.
-
89-årige Leiv Larsen er glad i jobben sin
NRK har fulgt Leiv Larsen på jobben som tilkallingsvikar hos Tide på Bømlo i Vestland. Den utadvendte bussjåføren savner å ha passasjerer i bussen siden tillatt aldersgrense i Norge er 75 år.
-
Ekspressbussenes rolle i kollektivtilbudet
NHO Transport hadde 16. november et konstruktivt møte med statssekretær Tom Kalsås i Samferdselsdepartementet. Følgende punkt i regjeringens Hurdalsplattform var utgangspunktet for møtet: "Legge til rette for at ekspressbussene skal spille en viktig rolle i kollektivtilbudet".
-
En bedre regulert drosjenæring
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård mottok drosjeutvalgets siste delutredning 5. juli. Utvalgsleder Hans Petter Graver satte med det punktum for totalt to års utredningsarbeid. Flere endringer foreslås for å sikre et tilfredsstillende drosjetilbud og ryddige forhold i næringen.
-
Et felles innspill – prioriter kollektivtrafikken i NTP
Regjeringen legger frem sitt forslag til ny Nasjonal transportplan i mars, og alle organisasjoner innen den fylkeskommunale kollektivtrafikken har sendt et felles innspill om et kollektivløft. Organisasjonene trekker frem behovet og fordelene ved økt satsing på kollektivtrafikken.
-
Hovedinnlegg om miljøsmart elbilpolitikk i Dagens Næringsliv
Norge har vært et foregangsland for innfasing av elbiler. Nå må vi igjen gå foran ved å utvikle en miljøsmart avgiftspolitikk for elbiler. Den bør skape grunnlaget for valg av de meste klimavennlige modellene og begrenset bilbruk i og omkring byene. Det er NHO Transports hovedbudskap i et debattinnlegg i Dagens Næringsliv 13.06.22.
-
Opplæringskontorenes rolle er sikret
Stortinget skal vedta ny opplæringslov. Etter påtrykk fra blant andre NHO, LO og Sotin slår nå Arbeiderpartiet og Senterpartiet fast at opplæringskontorene fortsatt kan være part i lærekontrakt selv om de skal reguleres som et samarbeidsorgan.
-
Midlertidig unntak fra kjøre- og hviletidsbestemmelsene
Ekstremværet Hans har medført at mange veier er stengt og en del toglinjer er ute av drift. For å lette på situasjonen, har Statens Vegvesen gitt midlertidig unntak fra kjøre- og hviletidsbestemmelser for førere som "utfører nasjonal og internasjonal veitransport av gods og personer, og som påvirkes av den ekstraordinære værsituasjonen i Sør-Norge og forsinkelsene dette medfører".
-
Foreslår mer fleksible regler for turbussjåfører
EU-kommisjonen fremmet 24. mai forslag om mer fleksible kjøre- og hviletidsregler for turbussjåfører. Den pålagte pausen på 45 minutter etter fire og en halv time skal ifølge forslaget kunne deles inn i to pauser på 30 pluss 15 minutter. Alternativt kan man avholde tre pauser på 15 minutter hver.