-
Anbefaler bussjåføryrket
Magnus Bremseth Kvernland er ikke bare ambassadør i yrkessjåførfaget, men bestod nettopp fagprøven og er nå ansatt bussjåfør hos Schaus Buss i Vestby. At yrket kan anbefales er han ikke i tvil om, noe som også blir et budskap han skal arbeide med å promotere i tiden fremover.
-
Reiseregistreringsskjema for reisende til Norge
Yrkessjåfører som ankommer Norge må nå være forberedt på kravet om å fylle ut reiseregistreringsskjema, for å unngå unødvendig forsinkelse ved kryssing av grensen.
-
Ber om likebehandling
Næringsdepartementet er i ferd med å utarbeide endelige rammer for en egen kompensasjonsordning for reiselivet. NHO Transport har i dag sendt et brev til Næringsminister Iselin Nybø og bedt om at den nye ordningen likebehandler virksomheter uavhengig av organisasjonsform og finansieringsløsninger.
-
Arbeidstakerne varsler opptrapping av streiken
Arbeidstakerorganisasjonene har varslet en utvidelse av den pågående streiken fra og med lørdag 26.09.20. NHO Transport har i dag mottatt liste over plassfratredelser fra Yrkestrafikkforbundet og Fellesforbundet.
-
Veileder for smittevern ved turbussoppdrag
NHO Transport har utviklet en egen smittevernveileder for turbussoppdrag. Veilederen angir generelle retningslinjer for å ivareta smittevern ved turbussoppdrag under covid-19-pandemien, til bruk for bussbedriftene og deres oppdragsgivere/ bestillere.
-
Lettere å reise til jobben
NHO oppfordrer arbeidsgivere til å kartlegge hvor stor del av de ansatte som er avhengig av kollektivtransport i rushtiden, for så å legge en plan for hvordan de kan halvere bruken gjennom ulike virkemidler.
-
En bedre regulert drosjenæring
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård mottok drosjeutvalgets siste delutredning 5. juli. Utvalgsleder Hans Petter Graver satte med det punktum for totalt to års utredningsarbeid. Flere endringer foreslås for å sikre et tilfredsstillende drosjetilbud og ryddige forhold i næringen.
-
Fra 1. juli 2024 kan norske busselskaper rekruttere ukrainske flyktninger
Midligertidige endringer i yrkestransportloven er nå vedtatt i Stortinget. Kravet om fire års botid i Norge er fjernet frem til 1. juli 2026. Omsider blir det mulig for ukrainske flyktninger å få kjøreseddel for buss dersom de fremlegger politiattest fra hjemlandet.
-
Regjeringen vil skjerpe miljøkravene i offentlige anbud
Næringsdepartementet foreslår at bruken av miljøkrav forskriftsfestes for å sikre at offentlige anskaffelser bidrar til grønn omstilling i samfunnet. NHO Transport støtter målet, men mener at reglene bør ivareta en viss form for fleksibilitet til å vurdere miljø- og klimaeffekter ut fra den enkelte næring og forutsetninger i den konkrete anskaffelsen.
-
Ny Nasjonal transportplan - en stor skuffelse for kollektivtransporten
Regjeringen la i dag frem meldingen om Nasjonal transportplan 2025-2036 og definerer den som "en helhetlig strategi for transportpolitikken". NHO Transport mener kollektivtrafikkens rolle og bussens betydning fremover er svært stemoderlig behandlet.