-
Foreslår mer fleksible regler for turbussjåfører
EU-kommisjonen fremmet 24. mai forslag om mer fleksible kjøre- og hviletidsregler for turbussjåfører. Den pålagte pausen på 45 minutter etter fire og en halv time skal ifølge forslaget kunne deles inn i to pauser på 30 pluss 15 minutter. Alternativt kan man avholde tre pauser på 15 minutter hver.
-
Kan utdanne flere tungbillærere
Høy gjennomsnittsalder og manglende nyrekruttering av trafikklærere og yrkesfaglærere innen tungtransporten har vært en bekymring for å sikre nødvendig tilgang til yrkessjåfører i Norge. Nå endrer regjeringen opptakskravene og utvider utdanningskapasiteten for disse lærerne.
-
Nei til egenregi
Samtlige fylkeskommuner bestiller kollektivtilbudet gjennom kontrakter med busselskaper. Samferdselsutvalget i Vestfold-Telemark behandlet 23. november et forslag om å la fylkeskommunen overta bussdriften etter hvert som ulike anbudskontrakter utløper. Dette ble nedstemt i Samferdselsutvalget. Et tilsvarende forslag ble samme dag behandlet i Samferdselsutvalget i Innlandet. I dette fylket ble det vedtatt å utsette saken.
-
Uklart om fremtidige drosjereguleringer
Tidligere regjering sendte ut et høringsnotat i september 2021 vedrørende fremtidig bruk av kontrollutrustninger eller taksametre i drosjer. Det har vakt litt undring at ikke ny regjering har trukket tilbake høringsnotatet siden den ifølge Hurdalsplattform vil "stoppe frislippet i drosjenæringen".
-
Ansvarsforhold ved persontransportberedskap må avklares
NHO Transports medlemsbedrifter er lokalisert i hele landet og utgjør dermed en betydelig transportkapasitet og -beredskap i samfunnet. Foreningen har bedt Samferdselsdepartementet klargjøre ansvarsforhold og roller når bedriftene utfører transportstøtte for myndighetene.
-
Lade- og fylleinfrastruktur til tungtransporten analysert
Infrastruktur for lading og fylling oppfattes som en vesentlig barriere for å redusere klimagassutslippene fra næringstransporten. På oppdrag for Grønt landtransprotprogram har Thema consulting utarbeidet scenarioer og kostnader knyttet til investeringer og arealbehov for de ulike drivstoffteknologiene.
-
850 millioner til omstillingsprosjekter
Regjeringen utvider omstillingsordningen og åpner en ny søknadsrunde. Nå kan flere bedrifter innenfor reiselivs-, event- og transportbransjen søke om støtte til omstillingsprosjekter.
-
Ekstra bevilgninger i Revidert nasjonalbudsjett
Regjeringen la i dag frem forslag til Revidert nasjonalbudsjett for 2021. De fleste støtteordninger vil bli forlenget til utgangen av september eller oktober, og det blir bevilget ytterligere midler til persontransport.
-
Teknisk Beregningsutvalg: Høyere lønnsvekst enn ventet
Teknisk Beregningsutvalg kom med årets første rapport 15.02.21. Rapporten viser at industriarbeiderne hadde en lønnsvekst på to prosent, og lønnsøkningene i industrien samlet endte på 2,25 prosent. Rammen for oppgjøret var på 1,70 prosent.
-
555 færre norske turbusser
Ifølge Statistisk Sentralbyrå har antall registrerte norske turbusser blitt redusert fra 1920 til 1365 fra 01.01.20 til første januar 01.01.21. Dette er en nedgang på 29 prosent, og i løpet av de siste 10 årene har 1250 busser blitt borte.