-
Hovedinnlegg om miljøsmart elbilpolitikk i Dagens Næringsliv
Norge har vært et foregangsland for innfasing av elbiler. Nå må vi igjen gå foran ved å utvikle en miljøsmart avgiftspolitikk for elbiler. Den bør skape grunnlaget for valg av de meste klimavennlige modellene og begrenset bilbruk i og omkring byene. Det er NHO Transports hovedbudskap i et debattinnlegg i Dagens Næringsliv 13.06.22.
-
Nei til egenregi
Samtlige fylkeskommuner bestiller kollektivtilbudet gjennom kontrakter med busselskaper. Samferdselsutvalget i Vestfold-Telemark behandlet 23. november et forslag om å la fylkeskommunen overta bussdriften etter hvert som ulike anbudskontrakter utløper. Dette ble nedstemt i Samferdselsutvalget. Et tilsvarende forslag ble samme dag behandlet i Samferdselsutvalget i Innlandet. I dette fylket ble det vedtatt å utsette saken.
-
Uklart om fremtidige drosjereguleringer
Tidligere regjering sendte ut et høringsnotat i september 2021 vedrørende fremtidig bruk av kontrollutrustninger eller taksametre i drosjer. Det har vakt litt undring at ikke ny regjering har trukket tilbake høringsnotatet siden den ifølge Hurdalsplattform vil "stoppe frislippet i drosjenæringen".
-
555 færre norske turbusser
Ifølge Statistisk Sentralbyrå har antall registrerte norske turbusser blitt redusert fra 1920 til 1365 fra 01.01.20 til første januar 01.01.21. Dette er en nedgang på 29 prosent, og i løpet av de siste 10 årene har 1250 busser blitt borte.
-
Ansvarsforhold ved persontransportberedskap må avklares
NHO Transports medlemsbedrifter er lokalisert i hele landet og utgjør dermed en betydelig transportkapasitet og -beredskap i samfunnet. Foreningen har bedt Samferdselsdepartementet klargjøre ansvarsforhold og roller når bedriftene utfører transportstøtte for myndighetene.
-
850 millioner til omstillingsprosjekter
Regjeringen utvider omstillingsordningen og åpner en ny søknadsrunde. Nå kan flere bedrifter innenfor reiselivs-, event- og transportbransjen søke om støtte til omstillingsprosjekter.
-
Mangelfull rapport om kostnadsutviklingen
Transportøkonomisk Institutt har nylig publisert en rapport med betegnelsen Kostnadsdrivere i kollektivtransporten. Denne er utarbeidet på oppdrag for Kommunenes Sentralforbund. NHO Transport mener at rapporten er mangelfull, og foreningen har dermed i brevs form anmodet Transportøkonomisk Institutt om å vurdere å trekke rapporten tilbake.
-
Viktig merknad om ekspressbuss
Stortingets transport- og kommunikasjonskomité la frem sin budsjettinnstilling 7. desember. Arbeiderpartiet, Senterpartiet og SV har i denne forbindelse fremmet en viktig merknad om ekspressbusser og kompensasjon for sosiale rabatter.