-
Flere ønsker seg inn i bussjåføryrket
Midt under koronapandemien er det også positive nyheter å spore. Nye søkertall for videregående skole viser nemlig et jevnt tilsig av unge som velger seg inn i yrkessjåførfaget.
-
Lanserer smitteveileder for kollektivtrafikk
Folkehelseinstituttet har fått i oppdrag av Helsedirektoratet å utarbeide en veileder for å minimalisere faren for Covid-19-smitte ved kollektivreiser. Veilederen skal være klar allerede torsdag 30.04.20, og NHO Transport har gitt innspill til arbeidet.
-
Utdyper skjevhetene ved kompensasjonsordningene
Under høringsmøte 21. oktober i Stortingets transport- og kommunikasjonskomite fikk NHO Transport spørsmål om skjevheter og konkurransevridende effekter knyttet til kompensasjonsordningene. Foreningen har nå sendt et lengre notat til transportkomiteens medlemmer for å utdype problemstillingene, eksemplifisere utilsiktede konsekvenser og unngå at skjevhetene videreføres i den nye reiselivspakken.
-
Revidert smitteveileder
Helsedirektoratet publiserte sent i går ettermiddag en oppdatert versjon av smitteveilederen for kollektivtransport. Denne er ganske generell og gir rom for lokale tilpasninger og fortolkninger.
-
Kan redde et kritisk rutenett
NHO Transport hadde 08.04.20 et møte med statssekretærene Ingelin Noresjø og John-Ragnar Aarset i Samferdselsdepartementet om ekspressbussnæringens situasjon. De kunne ikke love offentlig støtte til ekspressbussnæringen i en kritisk situasjon, men partene skal ta opp igjen samtalene like over påske.
-
Reduserer egenandelen for kompensasjon
På regjeringens pressekonferanse sent tirsdag ettermiddag kunngjorde finansminister Jan Tore Sanner at egenandelen ved tildeling av støtte gjennom den nye kompensasjonsordningen senkes fra kroner 10.000 til kroner 5.000. Dette vil medføre at hele 10.000 flere bedrifter og næringsdrivende blir omfattet av ordningen.
-
Reisegarantifondet - ber om garantistillelse fra GIEK
NHO har med innspill fra blant andre NHO Transport sendt brev til Stortinget om å sørge for at nødvendig garantistillelse kan gjøres gjennom å utvide re-forsikringsordningen av kredittforsikringen som administreres av GIEK, til også å inkludere re-forsikring/risikoavlastning på garantier stilt av forsikringsselskaper og banker på vegne av reisearrangørene.
-
Fortsatt utfordringer med skoleskyss
NRK kunne i dag melde om at det fortsatt er problemer med skoleskyss og manglende kapasitet på grunn av smittevernbegrensninger og bruk av annet hvert sete i buss. På den annen side har NHO Transport kartlagt at det er 819 turbusser med sjåfører tilgjengelige for å kunne øke kapasiteten.
-
Turbusskabotasje hovedsak i møte med statssekretærer
NHO Transport avholdt møte med statssekretærene Mette Gundersen og Johan Vasara i Samferdselsdepartementet 29. september. Hovedvekten ble lagt på turbusskabotasje og rammebetingelser for ekspressbussene. Rekrutteringsutfordringene og behovet for at den fylkeskommunale kollektivtrafikken blir kompensert for økte energikostnader ble også berørt.
-
Ber om forbedringer av kompensasjonsordningen
På pressekonferansen 14. desember opplyste finansminister Trygve Slagsvold Vedum at kompensasjonsordningen for næringslivet ville bli reetablert med virkning fra og med 1. november 2021. NHO Transport har i et eget notat gjentatt at ordningen bør korrigeres for visse skjevheter og konkurransevridende effekter.