Veibruksavgift går ut over passasjerene eller miljøet

Veibruksavgift på biodrivstoff anvendt utover omsetningskravet vil gå ut over passasjerer og miljøet, var budskapet til NHO Transport da NRK omtalte forslaget som ligger i Statsbudsjettet. Se hele nyhetsreportasjen nederst i artikkelen. Foto: Skjermdump fra NRK.

NRK sendte i Kveldsnytt lørdag 2 november et lengre innslag om forslag til innføring av veibruksavgift på biodrivstoff anvendt utover omsetningskravet fra 1.1.20. Både bransjen og talsperson for miljøbevegelsen var enige om at en slik avgift vil gå utover passasjerene og miljøet hvis ikke kollektivsektoren blir kompensert.

Se innslaget nederst i artikkelen.

Innslaget var tatt opp fra Norgesbuss AS sitt nye anlegg i Nittedal, og kommersiell direktør i Norgesbuss AS, Harald Fleisje,  opplyste at veibruksavgift på biodrivstoff ville koste selskapet 30 millioner ekstra per år. I tillegg ville det bli uaktuelt å benytte biodrivstoff på Flybussen.

Mye av den ekstra regningen må imidlertid dekkes av oppdragsgiverne i form av administrasjonsselskapene eller fylkeskommunene. Administrerende direktør i Kolumbus AS og styreleder i Kollektivtrafikkforeningen, Odd Aksland, bekreftet at avgiften ville gi et redusert rutetilbud, høyere billettpriser eller tvinge busselskapene til å bruke ordinær autodiesel.

NHO Transport har estimert at overgang til autodiesel vil øke Co2-utslippene fra bussbransjen med 200.000 tonn per år. Avgiften vil gi hele bransjen en årlig kostnadsøkning på 271,5 millioner kroner.

Daglig leder i Zero, Marius Holm, fremholdt også at veibruksavgift på biodrivstoff vil ha negative effekter både for kollektivtilbudet og miljøet. Han hevdet også at hvis intensjonen er å bli kvitt palmeoljebaserte produkter, bør avgiften kun legges på ikke-bærekraftig biodrivstoff. På den annen side hevdet Finansdepartementet avslutningsvis at de har funnet en god løsning for næringen, som skaper nødvendig forutsigbarhet.

Motta nyhetsbrev?

Motta nyhetsbrev?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: