Ryker nullvekstmålet? Se opptak av seminaret her
NHO Transport arrangerte 17. august seminar under Arendalsuka om nullvekstmålet etter pandemien. Se opptakt av seminaret over.
50 resultater
NHO Transport arrangerte 17. august seminar under Arendalsuka om nullvekstmålet etter pandemien. Se opptakt av seminaret over.
Gjenåpningsplanen for Norge betyr justerte innreiserestriksjoner for å begrense risiko for spredning av koronavirus. I utgangspunktet vil kun nordmenn, og utlendinger som er bosatt i Norge, få anledning til innreise. Nye, viktige unntak av betydning for arbeidsgivere beskrives nedenfor.
Kollektivtrafikken må gjenvinne og styrke sin rolle etter koronapandemien. Den praktiske politikken må sørge for en slik utvikling. Det sa NHO Transport til Stortingets transport- og kommunikasjonskomite 12.04.21.
Totalt er 1200 milliarder kroner foreslått brukt på samferdselsformål de kommende 12 årene. Regjeringen la i dag frem stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan 2022-2033 med en historisk høy økonomisk ramme. Nullvekstmålet ligger fortsatt til grunn for byvekstavtalene og flere byer blir inkludert i tilskuddsordninger.
Bærekraftig biodrivstoff skal ikke lenger anbefales i offentlige kontrakter om transporttjenester. Direktoratet for økonomistyring og forvaltning (DFØ) har publisert veiledning til innkjøpere i en ny drivstoffmatrise. Saken diskuteres på Stortinget.
Differensiert arbeidsgiveravgift fortsetter som regionalpolitisk virkemiddel i 2021. Transportsektoren inngår i ordningen. Den gjelder for virksomheter som er registrert og virker i et område med null eller lav arbeidsgiveravgift. Fra og med årsskiftet er det nye regler for ambulerende virksomheter.
Drivstoffrabatt er en av flere fordeler du kan benytte deg av som medlemsbedrift. I samarbeid med NHO Reiseliv kan NHOs innkjøpskjede tilby flere medlemsfordeler som kan komme din transportvirksomhet til gode.
NHO Transport har denne uken mottatt to viktige svarbrev fra henholdsvis Finansdepartementet og Samferdselsdepartementet. Førstnevnte vil ikke endre praksis for å sikre likebehandling uavhengig av organisasjonsstruktur ved søknad om kompensasjon. Samferdselsdepartementet følger opp dette og fastslår at et foretak ikke kan søke om kompensasjon fra to ulike ordninger selv om søknadene er knyttet til omsetningssvikt i to dokumentert adskilte virksomhets- eller forretningsområder.
Næringsminister Iselin Nybø presentere i ettermiddag den nye kompensasjonsordningen for reiselivet. Passasjertransport med buss og båt er inkludert i ordningen, som i første omgang skal dekke månedene september, oktober, november og desember 2020.
Næringsdepartementet er i ferd med å utarbeide endelige rammer for en egen kompensasjonsordning for reiselivet. NHO Transport har i dag sendt et brev til Næringsminister Iselin Nybø og bedt om at den nye ordningen likebehandler virksomheter uavhengig av organisasjonsform og finansieringsløsninger.