Ny Nasjonal transportplan uten samordning og satsing
Ny Nasjonal transportplan er ikke samordnet med Klimautvalgets anbefalinger. Den er ser heller ikke den fylkeskommunale kollektivtrafikken, regionale ruter og statlige tilbud i sammenheng.
25 resultater
Ny Nasjonal transportplan er ikke samordnet med Klimautvalgets anbefalinger. Den er ser heller ikke den fylkeskommunale kollektivtrafikken, regionale ruter og statlige tilbud i sammenheng.
Hvordan kan vi omstille oss til et lavutslippssamfunn? Klimautvalget anbefaler å unngå utslipp, flytte og forbedre som prinsipp for klimapolitikken fremover. NHO Transport støtter denne tilnærmingen fullt ut i sin høringsuttalelse. I praksis bør flere reiser flyttes fra bil til kollektiv.
Fra nyttår trådte nye regelendringer i kraft. De innebærer at klima- og miljøhensyn som hovedregel må vektes med minimum tretti prosent i offentlige anskaffelser. Ønsker du å sette deg godt inn i regelverket, kan du delta på webinar i regi av NHO den 21.02.24 kl. 09.00–11.30.
En forskriftsendring skjerper fra og med 2024 kravene for å ivareta klima- og miljøhensyn i offentlige anskaffelser. Endringene innebærer at klima- og miljøhensyn som hovedregel skal vektes med minimum 30 prosent, men åpner for unntak hvis gitte vilkår er oppfylt. En veileder er publisert.
Fra 01.01.24 skjerper regjeringen kravene til å ivareta klima- og miljøhensyn i offentlige anskaffelser. Hovedregel blir at klima- og miljøhensyn må vektes med minimum 30 prosent. Hensikten er å redusere anskaffelsens samlede klimaavtrykk eller miljøbelastning.
Oslo kommune gir nye 25 millioner kroner i støtte til 27 nye offentlig tilgjengelige ladepunkter for lastebiler og busser. Oslobuss har fått tilskudd til hele 16 av disse. Ladestasjonen vil være klar til å ta imot kunder i juni 2024.
Næringsdepartementet foreslår at bruken av miljøkrav forskriftsfestes for å sikre at offentlige anskaffelser bidrar til grønn omstilling i samfunnet. NHO Transport støtter målet, men mener at reglene bør ivareta en viss form for fleksibilitet til å vurdere miljø- og klimaeffekter ut fra den enkelte næring og forutsetninger i den konkrete anskaffelsen.
Det fylkeskommunale kollektivtilbudet bør vektes høyere i fordelingsnøkkelen ved overføring av midler fra stat til fylkeskommunene. Økte midler er nødvendige for at Norge skal innfri fastsatte transport-, klima- og miljøforpliktelser via redusert bilbruk. Dette er NHO Transports hovedpoeng i vurderingen av nytt inntektsfordelingssystem for fylkeskommunene.
Lokalvalget nærmer seg. Sentrale politikere i Høyre inviterte ulike organisasjoner til å gi innspill til partiets politikk en "klimahøring" på Stortinget 16.02.23. NHO Transport ga åtte innspill som omfattet kollektivtrafikkens betydning, konkrete rammevilkår og behov.
Oslo bystyre har i sin klimastrategi vedtatt at Oslo skal være utslippsfri innen 2030. For å nå dette målet skal det testes ut nullutslippssoner for transport, hvor det kun er lov å kjøre inn i et gitt område med utslippsfrie kjøretøy. Dette skal bidra til en raskere omstilling til nullutslippskjøretøy - på veien mot en utslippsfri by.