-
Input to the IRU's Road Safety Campaign
NHO Transport request IRU to work for changes of the international requirements ECE-66 and ECE-E107.
-
Innspill til Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei 2022–2025
Innspill til Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei 2022–2025
-
Kostnadsutvikling fylkeskommunalt rutebusstilbud
Notat fra januar 2025 som beskriver ulike kostnadsdrivere i fylkeskommunalt rutebusstilbud.
-
Etterlyser økte kabotasjekontroller
Det er de siste ukene foretatt over 5000 registeringer på NHO Transports turbussapp, noe som bekrefter at det nå er svært mange utenlandske turbusser på kabotasjeoppdrag i Norge. Mange gjentatte registreringer av samme buss over lengre tid indikerer at disse bryter dagens kabotasjeregler ved å operere i Norge i mer enn 20 sammenhengende dager.
-
Økt import av kinesiske busser
Dagens Næringsliv skriver i en nyhetssak at importen av kinesiske busser har økt kraftig, og at norske busselskaper så langt i år har importert busser fra Kina for nesten 1,5 milliarder. I denne forbindelse kommer Nasjonal sikkerhetsmyndighet, NSM, med noen nye diffuse og ulne uttalelser om sikkerhetsmessig sårbarhet ved omfattende bruk av kinesiske busser.
-
Enighet i årets mellomoppgjør
LO og NHO ble i går ettermiddag enige om rammene for årets mellomoppgjør. Løsningen ble fremforhandlet i direkte dialog mellom partene før selve meklingen. Rammen for oppgjøret ble fastsatt til 4,4 prosent.