-
Høring - Mobilitetspakke EU, del 3
NHO Transport har gitt innspill til EUs mobilitetspakke, del 3: Mobilitetspakken tar blant annet for seg CO2-standarder for tunge kjøretøy.
-
Klimaplan med mål om å halvere utslippene fra transport
Regjeringen har lagt frem en Klimaplan for 2021-2030, som skal følges opp med årlige utslippsbudsjetter for å oppfylle Paris-avtalen. For transportsektoren skal utslippene kuttes med 50 prosent innen 2030. NHO Transport har gitt innspill til Stortingets behandling av planen.
-
Trenger ytterligere 1.200 millioner
Regjeringen har i forslag til Revidert nasjonalbudsjett avsatt 1.500 millioner i kompensasjon til den fylkeskommunale kollektivtrafikken. Estimater viser imidlertid at dette beløpet kun vil dekke tapet ut august måned. Dette fremgår av kollektivnæringens høringssvar.
-
Regjeringsplattform - verdiskapning og arbeidsplasser i turbussnæringen
Det pågår nå forhandlinger om ny regjeringsplattform mellom Arbeiderpartiet og Senterpartiet. NHO Transport har sendt et innspill om muligheter for økt verdiskapning og flere arbeidsplasser innen norsk turbussnæring. Dette vil igjen gi høyere skatte- og avgiftsinntekter på sikt.
-
Må sikres bedre rammebetingelser
Ekspressbussene må sikres bedre fremkommelighet både på ordinært veinett og inn til bysentra. De må også få likeverdig tilgang til kollektivterminaler og knutepunkter. I tillegg må fylkeskommunene betrakte ekspressbussene som et viktig supplement og ikke som en konkurrent.
-
Ny smittevernveileder for kollektivtransport
Folkehelseinstituttet har i dag publisert en oppdatert smittevernveileder for kollektivtransport med buss, tog, trikk, t-bane og taxi. Veilederen gir råd om hvordan virksomheter kan ivareta smittevernet for passasjerer og sjåfører når samfunnet gradvis gjenåpnes.
-
Alt klart for bransjetreff den 30. september
Programmet er nå spikret for neste bransjetreff den 30. september på Radisson Blu Gardermoen. Agendaen vil dekke områder innen både turbuss, minibuss og drosje. Velkommen til en spennende fagdag med bransjekolleger.
-
Nei til heving av aldersgrensen for bussjåfører
NHO Transport har i dag fått svar fra Samferdselsdepartementet på sin anmodning om å heve aldersgrensen for kjøreseddel for persontransport. Departementet ønsker ikke å heve dagens grense på 75 år. Avgjørelsen er basert på omfattende utredninger fra Helsedirektoratet og Statens vegvesen.
-
Høringssvar - av endret omsetningskrav for biodrivstoff til veitrafikk fra 1. juli 2020 og 1. januar 2021
NHO Transport representerer norske persontransportbedrifter. I forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2020 har vi argumentert mot den planlagte innføringen av veibruksavgift på alt flytende biodrivstoff fra 1. juli 2020.