-
Kollektive løsninger virker
I en replikk til NHO Transports innlegg om ny klimapolitikk i Dagens Næringsliv skriver forsker ved TØI Lasse Fridstrøm at økt satsing på kollektivtrafikk og bildelingsordninger ikke vil virke. Dette tilbakevises i en ny replikk i DN 24.07.20.
-
Veileder ved gjenåpning av kontor
Helsemyndighetene anbefaler fortsatt at de som kan det jobber fra hjemmekontor. For de som må tilbake til kontoret eller arbeidsplassen, har vi her laget en oversikt over vurderinger og smitteverntiltak bedriften må gjøre i forkant og kontinuerlig så lenge koronapandemien varer.
-
Råd om offentlige anskaffelser og koronapandemien
Digitaliseringsdirektoratet har utarbeidet en veileder med generelle råd om hvordan oppdragsgivere og leverandører skal håndtere særskilte behov som følge av covid-19. NHO-familien har gitt innspill til veilederen.
-
Rekruttering av ukrainske flyktninger til bussbransjen
NHO Transport jobbet lenge med å fjerne barrierene for rekruttering av ukrainske flyktninger til bussnæringen. I juli 2024 ble kravet om fire års botid i Norge fjernet, som den siste formelle barrieren. Her samler vi relevant informasjon for de som jobber med integrering og rekruttering av ukrainske flyktninger til bussjåføryrket.
-
Busspassasjerrettighetsdirektivet - norsk versjon
Det er utført en norsk oversettelse av Busspassasjerrettighetsdirektivet på lovdata.no. Oversettelsen er gjort i 2019
-
Miljøveileder kollektivtrafikk
En ny Miljøveileder og teknologioversikt som gir et felles grunnlag for bransjens miljøarbeid er nå klar. Kollektivtrafikkforeningen og NHO Transport er utgivere.
-
Full seier for de kollektivreisende i Akershus
Et knapt flertall på Stortinget holder fast ved at kollektivfeltet på E18 vest for Oslo skal forbeholdes kollektivtrafikken. Staten skal dessuten bidra til finansieringen av et styrket busstilbud. Denne gode løsningen har NHO Transport jobbet aktivt for i flere måneder.
-
Skal utrede konsekvenser av strengere kabotasjeregler
Samferdselsdepartementet skriver i et brev til NHO Transport at det nå vil bli igangsatt et arbeid for å få utredet konsekvensene ved ulike begrensninger av dagens kabotasjeregelverk for turbuss. Dette vil nok medføre at eventuelle begrensninger ikke vil være klare før oppstart av sommersesongen 2024.
-
Samferdselsministeren fikk innspill til ny Nasjonal transportplan
Bussjåførene har praktisk talt veien som sin arbeidsplass. Sørg for at den har god standard, er vedlikeholdt og trafikksikker. Og, gi kollektivreisende fordel i trafikken. Det var et av NHO Transports budskap på regjeringens NTP-konferanse 13.02.23.
-
Vil bli bussjåfører
Aftenposten hadde søndag 23.07.23 et stort oppslag om ukrainske flykninger med ønske om å bli bussjåfører. Den største barrieren er kravet om fire års botid i Norge for å få utstedt kjøreseddel.