-
Krisepakke til 16,3 milliarder
Regjeringen presenterte i dag en krisepakke med en total pris på 16,3 milliarder. Denne innebærer blant annet at den generelle kompensasjonsordningen forlenges til 30.06.21. Kompensasjonsgraden økes til 85 prosent, noe som er en økning på fem prosentpoeng i forhold til dagens nivå.
-
Både tomme og overfylte busser bør unngås
Aftenposten hadde 01.09.21 en spissformulert lederartikkel med overskriften "ingen vits i å tømme penger over tomme busser". NHO Transport har imøtegått avisens argumenter i et svarinnlegg i Aftenposten 06.09.21.
-
Skal nullvisjonen nås, må regelverket for kollisjonsbeskyttelse endres
Det haster med å utforme og innføre én, felles internasjonal standard for kollisjonsbeskyttelse ved sjåførplassen i busser. Vi har absolutt ingen flere bussjåfører å miste. Det er budskapet til samferdselsminister Knut Arild Hareide fra NHO Transport, Fellesforbundet og Yrkestrafikkforbundet.
-
Vurderer påbud om bilbelte i bybusser
Statens vegvesen foreslår å innføre krav om bruk av belte i buss klasse I, bybuss, der dette er montert. NHO Transport har forståelse for og støtter at regelverket endres på dette området, men har i sitt høringssvar anbefalt premisser for praktiseringen av regelverket.
-
Ber om styrking av kollektivtransporten i regjeringserklæring
Det er nå klart at Arbeiderpartiet og Senterpartiet skal starte regjeringsforhandlinger uten SV. Kollektivnæringen har allerede sendt sitt innspill til de kommende forhandlingene om en ny regjeringserklæring.
-
Positivt møte om alternativer til taksameter
NHO Transport hadde torsdag 18. mars møte med Samferdselsdepartementet om arbeidet som nå pågår for å utrede alternativer til taksameter. NHO Transport ga flere innspill om taksameterbruk i praksis. Dette inkluderte sporing av pengestrømmene og hvilke øvrige funksjoner taksametrene ivaretar.
-
Innreiserestriksjoner og viktige unntak for arbeidsgivere
Gjenåpningsplanen for Norge betyr justerte innreiserestriksjoner for å begrense risiko for spredning av koronavirus. I utgangspunktet vil kun nordmenn, og utlendinger som er bosatt i Norge, få anledning til innreise. Nye, viktige unntak av betydning for arbeidsgivere beskrives nedenfor.
-
Klarsignal for tilskudd til ekspressbussene
EFTAs overvåkingsorgan ESA godkjente 25.11.20 en endring i ordningen med tilskudd til kommersielle buss- og båtruter som følge av covid-19. Det betyr at søknadene om tilskudd til ekspressbussrutene sommeren 2020 omsider kan ferdigbehandles. Tilskuddsordningen blir også forlenget.
-
Skjevheter må ikke videreføres i den nye reiselivspakken
Stortinget skal de nærmeste ukene behandle Næringsdepartementets forslag til ny kompensasjonsordning for reiselivsbedrifter. NHO Transport har på denne bakgrunn oversendt et notat til relevante stortingskomiteer for å unngå at skjevheter ved den generelle kompensasjonsordningen blir videreført i reiselivspakken.