Foreslår nasjonale krav til kollisjonsbeskyttelse i buss

Nyhet, Arbeidsliv

Publisert

Kollisjonssikkerhet var tema på en stor konferanse i regi av Yrkestrafikkforbundet første helga i november 2021. Teknisk direktør i Tide, Jan-Helge Sandvåg, var en av innlederne. NHO Transport og Norgesbuss deltok også med innlegg fra operatørsiden. Foto: Arne Danielsen, YTF.

Statens vegvesen foreslår å innføre krav til styrket frontbeskyttelse for busser i løyvepliktig transport fra 01.01.23. Hensikten er å bedre kollisjonssikkerheten for bussjåfører. NHO Transport vil besvare høringen og ber om innspill fra medlemsbedriftene.

Kollisjonsbeskyttelsen i fronten av busser er svakere enn i personbiler og lastebiler. Det har Statens havarikommisjon dokumentert i rapporten fra Nafstad-ulykken hvor en bussjåfør omkom og den andre ble varig skadet etter en møteulykke mellom to forstadsbusser i lav hastighet.

En av sikkerhetstilrådingene fra havarikommisjonen var å stille nasjonale krav til kollisjonsbeskyttelse.

Vil endre forskrift om universell utforming av motorvogn
Hele høringsgrunnlaget er tilgjengelig på nettsiden til Statens vegvesen. Kravet til ekstra frontbeskyttelse vil omfatte buss M3 klasse I, II og III som har rute eller turvognløyve, og vil bli regulert i § 4 i forskriften om universell utforming av motorvogn i løyvepliktig transport mv.

Det foreslås krav til ECE-regulativ 29. pkt. 5, som opprinnelig er utviklet for lastebiler, se konkret endringsforslag i forskriften her. Lastebilkravene i FN-regulativ 93 omtales også i høringen.

Internasjonale krav tilpasset buss aller viktigst
Siden Nafstad-ulykken har NHO Transport samarbeidet med bransjen og myndighetene for å bedre kollisjonssikkerheten ved ulykker.

- Hovedutfordringen er at det mangler en internasjonal standard for kollisjonsbeskyttelse tilpasset fronten av buss. Norske myndigheter må derfor fortsette å påvirke regelverket for kollisjonsbeskyttelse på internasjonalt eller europeisk nivå, sier Jofri Lunde, næringspolitisk sjef i NHO Transport.

NHO Transport vil besvare den pågående høringen og ber om innspill fra medlemsbedriftene i god tid før høringsfristen 27.04.22.

Motta nyhetsbrev?

Motta nyhetsbrev?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: