-
Lite forpliktende om kollektivtrafikken
Regjeringen la klokken 12.00 i dag frem en ny krisepakke. Denne omtaler svikten i billettsalg og -inntekter innen fylkeskommunal kollektivtrafikk, men løftene om kompensasjon er lite forpliktende og konkrete.
-
Kritisk personell slipper militærtjeneste
Kritisk nøkkelpersonell i transportsektoren kan bli innkalt til tjeneste i Heimevernet under koronakrisen. Disse vil få fritak fra tjenesteplikten.
-
Garantiordning for lån til bedrifter og gjenopprettelse av Statens obligasjonsfond
Regjeringen presenterte fredag 20. mars detaljer rundt ny garantiordning for lån til små og mellomstore bedrifter, og gjenopprettelse av Statens obligasjonsfond.
-
Styrker basiskompetansen og sjåførrekrutteringen
Dyktige bussjåfører er viktige for kollektivtrafikken. Det viser seg at en andel av dagens bussjåfører har ulike grader av lese- og skrivevansker. Så langt har kunnskapen om behovet, og tilrettelegging for denne målgruppen, vært mangelfull både i transportbransjen og i andre fagmiljøer.
-
Ber om mer tid til å besvare ESAs spørsmål om taxi
Samferdselsdepartementet fikk opprinnelig utsatt fristen for å besvare ESAs innvendinger mot den såkalte antallsbegrensningen eller behovsprøvingen av antall taxiløyver til 21.06.17. Departementet understreker at man trenger lengre tid for å vurdere alle forslag til endringer av taxireguleringene.
-
Om oss
NHO Transport er en bransje- og arbeidsgiverforening for norske persontransportselskaper. Foreningen jobber for å styrke kollektivtrafikken og medlemsbedriftenes rammebetingelser. NHO Transport ivaretar også medlemsbedriftenes interesser innenfor tariff- og arbeidsrett. Busselskaper, turbussoperatører, aktører innenfor skinnegående persontransport og taxiselskaper er medlemmer i foreningen, som er tilsluttet NHO.
-
Forklarer kostnadsøkninger i svensk kollektivtrafikk
Hvorfor øker kostnadene til kollektivtrafikk med buss i Sverige? Dette spørsmålet har forskere ved K2, Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, undersøkt. Totalt ni kostnadsdrivere for busstransporten er identifisert. Flere av dem stammer fra forhold rundt offentlige anskaffelser, som at det stilles ulike krav fra region til region.
-
Innspill til NTP 2025 – 2026: En mer bærekraftig persontransport
NHO Transport viser til Statens vegvesens grunnlag for NTP «prioritering av økonomiske rammer» av 31. mars 2023 (rettet versjon av 19. april 2023), samt en egen rapport om klima fra alle transportvirksomhetene .