-
Fylkeskommunene bør få mer midler til kollektivtrafikken
Det fylkeskommunale kollektivtilbudet bør vektes høyere i fordelingsnøkkelen ved overføring av midler fra stat til fylkeskommunene. Økte midler er nødvendige for at Norge skal innfri fastsatte transport-, klima- og miljøforpliktelser via redusert bilbruk. Dette er NHO Transports hovedpoeng i vurderingen av nytt inntektsfordelingssystem for fylkeskommunene.
-
Vil stille krav til ekstra kollisjonsbeskyttelse for busser
Statens vegvesen har fremmet et forslag om at sikkerhetselementet R-29 skal være installert i alle busser registrert etter 01.06.24. Dette kravet kan bli fremskyndet tidsmessig, og norske myndigheter vil intensivere arbeidet for å få strengere internasjonale sikkerhetskrav for frontbeskyttelse i busser.
-
70 spanske bussjåfører valgte fast jobb i Norge
Angelica Gheorghe dro fra Valencia til Stavanger for å kjøre buss for tre år siden. Det har hun ikke angret på. Nå har totalt 70 bussjåfører fra Spania fått norskopplæring og deretter fast jobb hos Connect Bus i Stavanger. NRK har satt søkelyset på hvordan sjåførbehovet i Norge kan løses.
-
Ber om avklaring om økonomien
Den fylkeskommunale kollektivtrafikken mister billettinntekter og påføres store ekstra kostnader på grunn av krav om avstand mellom passasjerene av smittevernhensyn. Nå ber alle partene innen den fylkeskommunale kollektivtrafikken om et møte med samferdselsministeren og at nødvendig kompensasjon gis i Revidert nasjonalbudsjett.
-
Uklarheter om nye avgiftssatser
Stortinget har vedtatt at merverdiavgiftssatsen for persontransport skal reduseres fra 12 til seks prosent for perioden 01.04.20 til 31.10.20. Denne endringen gjelder også for drosjenæringen, hvor det er reist spørsmål om avgiftsreduksjonen skal komme tjenesteleverandør eller kjøper til gode.
-
Lite forpliktende om kollektivtrafikken
Regjeringen la klokken 12.00 i dag frem en ny krisepakke. Denne omtaler svikten i billettsalg og -inntekter innen fylkeskommunal kollektivtrafikk, men løftene om kompensasjon er lite forpliktende og konkrete.
-
Flere reiste kollektivt i 2019
I 2019 ble det registrert over 718 millioner kollektivreiser i Norge, en økning på 5,3 prosent fra 2018. Kollektivtransport med buss stod for det meste av denne veksten med over 30 millioner flere reiser enn året før. Mer enn 60 prosent av kollektivtransporten i 2019 foregikk med buss.
-
Ber om kompensasjon til tur- og flybusser
Regjeringen arbeider for tiden med nye kompensasjonsordninger for næringslivet. Nye ordninger blir antageligvis mer bransjerettet enn tidligere, og det forventes en egn løsning for reiseliv. Tur- og flybussvirksomhetene må inkluderes i en slik kompensasjonsordning.
-
Tilskudd for bedrifter som tar permitterte tilbake i jobb
Regjeringen har foreslått en midlertidig ordning for bedrifter som tar permitterte ansatte tilbake i jobb. Ordningen vil treffe flere av NHO Transports medlemsbedrifter, og gjelde for månedene juli og august.
-
Kritisk personell slipper militærtjeneste
Kritisk nøkkelpersonell i transportsektoren kan bli innkalt til tjeneste i Heimevernet under koronakrisen. Disse vil få fritak fra tjenesteplikten.