-
Kollektivtrafikken tema i budsjetthøringer på Stortinget
Det har nå vært høringer om regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett for 2025 og Kommuneproposisjonen for 2026. NHO Transport har vært aktiv i høringsprosessen basert på Stortingets rammer.
-
Lærdom for offentlig-privat samarbeid
Et velfungerende leverandørmarked er nødvendig for å sikre effektiv og innovativ drift av kollektivtilbudet. Utfordringene til Unibuss AS i 2024 har fått omfattende medieomtale. Anbudssystemet bør forbedres for å unngå tilsvarende situasjoner i fremtiden.
-
Lærdom fra vinterens bussutfordringer i Oslo
"Det er ikke bare Unibuss AS som har røde tall. Utviklingen har gått fra svak til negativ lønnsomhet i bussnæringen. Hvis dette fortsetter, kan flere fylkeskommunale oppdragsgivere oppleve at operatørene må avvikle eller ikke gir tilbud ved nye anbud fordi kontraktene er tapsbringende". Dette skriver næringspolitisk sjef Jofri Lunde og administrerende direktør Jon H. Stordrange i et innlegg i Aftenposten 22. mars.
-
Historisk enighet i bussoppgjøret
Det ble oppnådd enighet i årets hovedoppgjør på bussiden på morgenkvisten fredag 19.04.24. Partene hadde da forhandlet i åtte timer på overtid, og det er første gang man har blitt enige under forhandlinger og dermed unngått mekling.
-
Kollektivkutt uten ekstra midler
Flere medier har forvekslet Revidert nasjonalbudsjett og Kommuneproposisjonen etter fremleggelsen 15. mai. Aftenposten var blant disse, og NHO Transport har påpekt kollektivtrafikkens situasjon i et eget innlegg i Aftenposten 22. mai.
-
Bus Nordic skal brukes og utvikles
Bus Nordic er felles anbefalte krav til rutebusser i Norden, til bruk i offentlige anbud. Standarden skal fremme utviklingen av attraktive og kostnadseffektive busser, som oppfyller de reisendes behov. Nå er det mulig å foreslå endringer i Bus Nordic.
-
Garantisum for løyver for 2025
Etter yrkestransportforskriften §§ 7 og 52 d skal søker ved søknad om løyve framlegge en garantierklæring fra bank eller forsikringsselskap. Samferdselsdepartementet har fastsatt satser og vilkår som gjelder for løyver til turvogn, drosje og drosjesentral i 2025.
-
Tar felles initiativ for økt sikkerhet
Den tragiske bussulykken i Fredrikstad 28. desember viste igjen at det er behov for å øke sikkerheten for sjåfører. Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet, Jernbaneforbundet, Fagforbundet, Spekter og NHO Transport har på denne bakgrunn tatt to initiativ for å få en raskere innfasing av nytt sikkerhetsutstyr.
-
Jernbanedirektoratet skal utrede mulige tilskuddsordninger for langdistansebusser
Samferdselsdepartementet skriver i et brev til NHO Transport datert 16.12.24 at Jernbanedirektoratet har fått i oppdrag å utrede en mulig tilskuddsordning for langdistanse- eller ekspressbusser. Oppdraget er en oppfølging av Stortingets anmodningsvedtak nr. 918 fra juni 2024, og fristen for ferdig utredning er satt til 20.10.25.
-
Fylkene har snevre muligheter for å regulere ekspressbussene
Samferdselsdepartementet skriver i et brev til NHO Transport at fylkeskommunene ifølge yrkestransportforskriften § 32 kun har lov til å regulere ekspressbussenes bruk av rutetraseer og holdeplasser. Det samme gjelder for flybusser.