-
Drosjereformen krever økt kontrollvirksomhet
Drosjereformen trådte i kraft 1. november 2020. Endringen medfører en kraftig liberalisering, og i et eget brev til samferdselsminister Knut Arild Hareide krever NHO Transport en mer omfattende og samordnet kontrollvirksomhet for å hindre økt unndragelse av skatter og avgifter.
-
Felles kjøreregler gir bedre offentlige anskaffelser
Innføringen av fem felles kjøreregler for offentlig anskaffelse er den første del av bestillingen fra regjeringens Stortingsmelding om "Smartere innkjøp", sier NHO-advokat Arnhild Dordi Gjønnes.
-
Streiken er over
Fellesforbundet og Yrkestrafikkforbundet på den ene siden og NHO Transport på den andre siden ble på morgenkvisten enige om en revisjon av Bussbransjeavtalen. Tilsvarende enighet ble oppnådd mellom Spekter samt Vy Buss AS og fire arbeidstakerorganisasjoner.
-
Åpner for delvis nettbasert etterutdanning
Inntil 12 timer av undervisningen av yrkessjåfører kan nå gjennomføres med nettbaserte samlinger som et alternativ til fysiske samlinger. Vegdirektoratet har tillatt dette unntaket fra yrkessjåførforskriften § 51 andre ledd, som følge av restriksjoner og smittevern under covid-19.
-
Støtten til ekspressbussrutene forlenges
Ekspressbussnæringen er hardt rammet av restriksjoner og markedssvikt som følge av covid-19. Samferdselsdepartementet har bekreftet at tilskuddsordningen for kommersielle ruter vil bli forlenget fra og med september i år og inn i 2021.
-
Ny test for drosjesjåfører fra 1. november 2020
Fra 1. november 2020 må man bestå teoriprøve og oppkjøring (praktisk prøve) til drosjesjåføreksamen før du kan søke om kjøreseddel. Testen kommer i tråd med lovforslagene som følger av den kommende drosjereformen.
-
Møte mellom partene i bussbransjen
Det er dialog mellom partene med riksmeklerens mellomkomst 30.09.20. All videre informasjon vil bli gitt av riksmekler.
-
Statsbudsjettet 2026: Bare småpenger til fylkeskommunene
Støre-regjeringen la i dag frem forslag til statsbudsjett for 2026. Budsjettet har ingen tiltak for å løse den kraftige underfinansieringen av kollektivtilbudet og foreslår kun én ekstra milliard til fylkeskommunenes ansvarsområder. KS varsler nye rutekutt og økte billettpriser.