-
Endringer i kompensasjonsordningen
Tilskuddsordningen for foretak med stort omsetningsfall, kompensasjonsordningen, skal gjenopprettes fra og med 01.11.21 og vil i første omgang gjelde ut januar 2022. Den kan bli ytterligere forlenget hvis dagens smittevernrestriksjoner blir opprettholdt utover vinteren.
-
Regjeringsplattform - verdiskapning og arbeidsplasser i turbussnæringen
Det pågår nå forhandlinger om ny regjeringsplattform mellom Arbeiderpartiet og Senterpartiet. NHO Transport har sendt et innspill om muligheter for økt verdiskapning og flere arbeidsplasser innen norsk turbussnæring. Dette vil igjen gi høyere skatte- og avgiftsinntekter på sikt.
-
Alt klart for bransjetreff den 30. september
Programmet er nå spikret for neste bransjetreff den 30. september på Radisson Blu Gardermoen. Agendaen vil dekke områder innen både turbuss, minibuss og drosje. Velkommen til en spennende fagdag med bransjekolleger.
-
Nei til heving av aldersgrensen for bussjåfører
NHO Transport har i dag fått svar fra Samferdselsdepartementet på sin anmodning om å heve aldersgrensen for kjøreseddel for persontransport. Departementet ønsker ikke å heve dagens grense på 75 år. Avgjørelsen er basert på omfattende utredninger fra Helsedirektoratet og Statens vegvesen.
-
Opphever fritak for bruk av alkolås
Statens Vegvesen har fra og med 10. mars opphevet unntaket for krav om bruk av alkolås i buss. Dispensasjonen ble gitt 13. mars 2020 og ble begrunnet med antatt fare for covid-19-smitte ved bruk av ulike typer alkolås.
-
Ber helsemyndighetene oppsummere covid-smitten for å lære
Helsemyndighetene bør analysere hvordan smitten spredte seg underveis i pandemien i kollektivtrafikken og andre berørte bransjer. Hensikten er å få kunnskap om hvilke restriksjoner og tiltak som er relevante ved fremtidige utbrudd.
-
Nye reisevaner: Hvordan når vi klima- og transportmålene?
Velkommen til aktuelt seminar om reisevaner og transportpolitikk under Arendalsuka fredag 18.08.22 kl. 09.30 Seminaret arrangeres i samarbeid mellom KS, Kollektivtrafikkforeningen og NHO Transport, og man kan delta enten fysisk eller digitalt.
-
Forklarer kostnadsøkninger i svensk kollektivtrafikk
Hvorfor øker kostnadene til kollektivtrafikk med buss i Sverige? Dette spørsmålet har forskere ved K2, Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, undersøkt. Totalt ni kostnadsdrivere for busstransporten er identifisert. Flere av dem stammer fra forhold rundt offentlige anskaffelser, som at det stilles ulike krav fra region til region.
-
Styrker basiskompetansen og sjåførrekrutteringen
Dyktige bussjåfører er viktige for kollektivtrafikken. Det viser seg at en andel av dagens bussjåfører har ulike grader av lese- og skrivevansker. Så langt har kunnskapen om behovet, og tilrettelegging for denne målgruppen, vært mangelfull både i transportbransjen og i andre fagmiljøer.
-
Ber om mer tid til å besvare ESAs spørsmål om taxi
Samferdselsdepartementet fikk opprinnelig utsatt fristen for å besvare ESAs innvendinger mot den såkalte antallsbegrensningen eller behovsprøvingen av antall taxiløyver til 21.06.17. Departementet understreker at man trenger lengre tid for å vurdere alle forslag til endringer av taxireguleringene.