-
Ønsker overgangsordninger og økt kompetanse
Samferdselsdepartementet sendte 1. oktober forslag til nye drosjereguleringer på høring. Svarfristen var 1. januar, og NHO Transport påpeker i sitt høringssvar at kravene til både løyvehaverne og sjåførenes kompetanse bør heves. I tillegg ønsker foreningen en mer omfattende overgangsperiode og andre krav til løyver for selskapsvogner.
-
EU-regelverket for kollisjonsbeskyttelse i buss bør endres
Statens havarikommisjon for transport (SHT) har i en fersk rapport dokumentert at EU-kravene til kollisjonsbeskyttelse for busser er svakere enn for andre kjøretøygrupper. NHO Transport støtter fullt ut og jobber for at regelverket for busser i EU skjerpes.
-
Urimelig garantibeløp
Ved anbudsutsettelse av drift av Sørlandsbanen forlanger Jernbanedirektoratet samlede garantier fra operatør på hele 800 millioner kroner. NHO Transport frykter at et slikt krav kan redusere antall tilbydere og dermed redusere konkurransen.
-
Flere søker yrkessjåførfaget
Søkertall til videregående opplæring er publisert fra Utdanningsdirektoratet. De viser en økning i søkertallet til yrkessjåførutdanningen.
-
Positivt fra Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet publiserte i sommer sin handlingsplan for kollektivtransport. NHO Transport skriver i sitt oppfølgingsnotat at foreningen er positiv til planen, som er konkret og virkelighetsnær.
-
Støtte fra Lånekassen til bussjåførutdanning
Voksne personer som ønsker å bli yrkessjåfør har rett til utdanningsstøtte via Lånekassen. Ordningen gjelder dem som tar grunnutdanning som bussjåfør, lastebil- eller vogntogsjåfør. Hvert år er det behov for 1000 nye bussjåfører i Norge.
-
Forklarer kostnadsøkninger i svensk kollektivtrafikk
Hvorfor øker kostnadene til kollektivtrafikk med buss i Sverige? Dette spørsmålet har forskere ved K2, Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, undersøkt. Totalt ni kostnadsdrivere for busstransporten er identifisert. Flere av dem stammer fra forhold rundt offentlige anskaffelser, som at det stilles ulike krav fra region til region.
-
Styrker basiskompetansen og sjåførrekrutteringen
Dyktige bussjåfører er viktige for kollektivtrafikken. Det viser seg at en andel av dagens bussjåfører har ulike grader av lese- og skrivevansker. Så langt har kunnskapen om behovet, og tilrettelegging for denne målgruppen, vært mangelfull både i transportbransjen og i andre fagmiljøer.
-
Endelig en reell liberalisering av ekspressbusspolitikken
Regjeringen har i dag sendt ut forslag til endringer i yrkestransportloven vedrørende løyver for ekspressbussvirksomhet. I realiteten foreslår man at det skal være fritt å etablere ekspressbussruter med rutelengde over 50 kilometer. Flybussruter kan opprettes fritt så lenge passasjerene går på eller av på en flyplass.
-
Ber om mer tid til å besvare ESAs spørsmål om taxi
Samferdselsdepartementet fikk opprinnelig utsatt fristen for å besvare ESAs innvendinger mot den såkalte antallsbegrensningen eller behovsprøvingen av antall taxiløyver til 21.06.17. Departementet understreker at man trenger lengre tid for å vurdere alle forslag til endringer av taxireguleringene.