-
Jernbanedirektoratet skal utrede mulige tilskuddsordninger for langdistansebusser
Samferdselsdepartementet skriver i et brev til NHO Transport datert 16.12.24 at Jernbanedirektoratet har fått i oppdrag å utrede en mulig tilskuddsordning for langdistanse- eller ekspressbusser. Oppdraget er en oppfølging av Stortingets anmodningsvedtak nr. 918 fra juni 2024, og fristen for ferdig utredning er satt til 20.10.25.
-
Fylkene har snevre muligheter for å regulere ekspressbussene
Samferdselsdepartementet skriver i et brev til NHO Transport at fylkeskommunene ifølge yrkestransportforskriften § 32 kun har lov til å regulere ekspressbussenes bruk av rutetraseer og holdeplasser. Det samme gjelder for flybusser.
-
Fylkeskommunene bør få mer midler til kollektivtrafikken
Det fylkeskommunale kollektivtilbudet bør vektes høyere i fordelingsnøkkelen ved overføring av midler fra stat til fylkeskommunene. Økte midler er nødvendige for at Norge skal innfri fastsatte transport-, klima- og miljøforpliktelser via redusert bilbruk. Dette er NHO Transports hovedpoeng i vurderingen av nytt inntektsfordelingssystem for fylkeskommunene.
-
Vil stille krav til ekstra kollisjonsbeskyttelse for busser
Statens vegvesen har fremmet et forslag om at sikkerhetselementet R-29 skal være installert i alle busser registrert etter 01.06.24. Dette kravet kan bli fremskyndet tidsmessig, og norske myndigheter vil intensivere arbeidet for å få strengere internasjonale sikkerhetskrav for frontbeskyttelse i busser.
-
Turbussene i NRKs nyhetssendinger
Situasjonen i turbussnæringen var ett av hovedoppslagene i NRK1s nyhetssendinger på morgenkvisten 08.07.22. Det kom frem at bransjen trengte både flere busser og sjåfører. Årsaken til dagens situasjon er at utenlandske turbussoperatører de siste årene har utkonkurrert de norske selskapene. I tillegg kommer effekten av pandemien, som har medført at turbussjåfører har gått over til rutebuss eller andre yrker.
-
70 spanske bussjåfører valgte fast jobb i Norge
Angelica Gheorghe dro fra Valencia til Stavanger for å kjøre buss for tre år siden. Det har hun ikke angret på. Nå har totalt 70 bussjåfører fra Spania fått norskopplæring og deretter fast jobb hos Connect Bus i Stavanger. NRK har satt søkelyset på hvordan sjåførbehovet i Norge kan løses.
-
Ber helsemyndighetene oppsummere covid-smitten for å lære
Helsemyndighetene bør analysere hvordan smitten spredte seg underveis i pandemien i kollektivtrafikken og andre berørte bransjer. Hensikten er å få kunnskap om hvilke restriksjoner og tiltak som er relevante ved fremtidige utbrudd.
-
Statsbudsjettet 2026: Bare småpenger til fylkeskommunene
Støre-regjeringen la i dag frem forslag til statsbudsjett for 2026. Budsjettet har ingen tiltak for å løse den kraftige underfinansieringen av kollektivtilbudet og foreslår kun én ekstra milliard til fylkeskommunenes ansvarsområder. KS varsler nye rutekutt og økte billettpriser.
-
Ber om avklaring om økonomien
Den fylkeskommunale kollektivtrafikken mister billettinntekter og påføres store ekstra kostnader på grunn av krav om avstand mellom passasjerene av smittevernhensyn. Nå ber alle partene innen den fylkeskommunale kollektivtrafikken om et møte med samferdselsministeren og at nødvendig kompensasjon gis i Revidert nasjonalbudsjett.
-
Streiken er over
Fellesforbundet og Yrkestrafikkforbundet på den ene siden og NHO Transport på den andre siden ble på morgenkvisten enige om en revisjon av Bussbransjeavtalen. Tilsvarende enighet ble oppnådd mellom Spekter samt Vy Buss AS og fire arbeidstakerorganisasjoner.