-
Uklarheter om nye avgiftssatser
Stortinget har vedtatt at merverdiavgiftssatsen for persontransport skal reduseres fra 12 til seks prosent for perioden 01.04.20 til 31.10.20. Denne endringen gjelder også for drosjenæringen, hvor det er reist spørsmål om avgiftsreduksjonen skal komme tjenesteleverandør eller kjøper til gode.
-
Lite forpliktende om kollektivtrafikken
Regjeringen la klokken 12.00 i dag frem en ny krisepakke. Denne omtaler svikten i billettsalg og -inntekter innen fylkeskommunal kollektivtrafikk, men løftene om kompensasjon er lite forpliktende og konkrete.
-
Kritisk personell slipper militærtjeneste
Kritisk nøkkelpersonell i transportsektoren kan bli innkalt til tjeneste i Heimevernet under koronakrisen. Disse vil få fritak fra tjenesteplikten.
-
Garantiordning for lån til bedrifter og gjenopprettelse av Statens obligasjonsfond
Regjeringen presenterte fredag 20. mars detaljer rundt ny garantiordning for lån til små og mellomstore bedrifter, og gjenopprettelse av Statens obligasjonsfond.
-
Forklarer kostnadsøkninger i svensk kollektivtrafikk
Hvorfor øker kostnadene til kollektivtrafikk med buss i Sverige? Dette spørsmålet har forskere ved K2, Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, undersøkt. Totalt ni kostnadsdrivere for busstransporten er identifisert. Flere av dem stammer fra forhold rundt offentlige anskaffelser, som at det stilles ulike krav fra region til region.
-
Styrker basiskompetansen og sjåførrekrutteringen
Dyktige bussjåfører er viktige for kollektivtrafikken. Det viser seg at en andel av dagens bussjåfører har ulike grader av lese- og skrivevansker. Så langt har kunnskapen om behovet, og tilrettelegging for denne målgruppen, vært mangelfull både i transportbransjen og i andre fagmiljøer.
-
Ber om mer tid til å besvare ESAs spørsmål om taxi
Samferdselsdepartementet fikk opprinnelig utsatt fristen for å besvare ESAs innvendinger mot den såkalte antallsbegrensningen eller behovsprøvingen av antall taxiløyver til 21.06.17. Departementet understreker at man trenger lengre tid for å vurdere alle forslag til endringer av taxireguleringene.
-
Om oss
NHO Transport er en bransje- og arbeidsgiverforening for norske persontransportselskaper. Foreningen jobber for å styrke kollektivtrafikken og medlemsbedriftenes rammebetingelser. NHO Transport ivaretar også medlemsbedriftenes interesser innenfor tariff- og arbeidsrett. Busselskaper, turbussoperatører, aktører innenfor skinnegående persontransport og taxiselskaper er medlemmer i foreningen, som er tilsluttet NHO.
-
Lærdom fra vinterens bussutfordringer i Oslo
"Det er ikke bare Unibuss AS som har røde tall. Utviklingen har gått fra svak til negativ lønnsomhet i bussnæringen. Hvis dette fortsetter, kan flere fylkeskommunale oppdragsgivere oppleve at operatørene må avvikle eller ikke gir tilbud ved nye anbud fordi kontraktene er tapsbringende". Dette skriver næringspolitisk sjef Jofri Lunde og administrerende direktør Jon H. Stordrange i et innlegg i Aftenposten 22. mars.