-
Støtte fra Lånekassen til bussjåførutdanning
Voksne personer som ønsker å bli yrkessjåfør har rett til utdanningsstøtte via Lånekassen. Ordningen gjelder dem som tar grunnutdanning som bussjåfør, lastebil- eller vogntogsjåfør. Hvert år er det behov for 1000 nye bussjåfører i Norge.
-
Ber om at skatt på frikort blir skrinlagt
Yrkestrafikkforbundet, Fellesforbundet og NHO Transport har i dag sendt et felles brev til Finansdepartementet, hvor man ber om at skattlegging av frikort for ansatte i persontransportbedrifter ikke iverksettes. Alternativt må Finansdepartementet fastsette en sjablongsats for å sikre likebehandling av skattyterne.
-
Høyt inntektstap ved nullsats
Finansdepartementet har beregnet hva statens provenytap vil utgjøre ved innføring av nullsats for merverdiavgift for persontransport. Dette vil ifølge departementet koste 3,5 milliarder brutto og to milliarder netto.
-
Etterlyser svar om løyveproblematikk på flybusstransport
Sammen med Yrkestrafikkforbundet har NHO Transport nok en gang sendt et brev til Statens vegvesen, med forespørsel om hvilke tiltak som er gjort for å rydde opp i løyveproblematikken som er tilknyttet flybusstransport til Torp lufthavn.
-
Sammen om hvit bransje
Administrerende direktør i NHO Reiseliv og administrerende direktør i NHO Transport har i dag et felles innlegg i Dagens Næringsliv. De ønsker en hvit turistnæring og ber dermed om at Arbeidstilsynet og Skatteetaten sørger for at skatte-, avgifts- og lønnsbestemmelsene i reiselivs- og transportbransjen etterleves.
-
Kritisk personell slipper militærtjeneste
Kritisk nøkkelpersonell i transportsektoren kan bli innkalt til tjeneste i Heimevernet under koronakrisen. Disse vil få fritak fra tjenesteplikten.
-
Garantiordning for lån til bedrifter og gjenopprettelse av Statens obligasjonsfond
Regjeringen presenterte fredag 20. mars detaljer rundt ny garantiordning for lån til små og mellomstore bedrifter, og gjenopprettelse av Statens obligasjonsfond.
-
Ønsker overgangsordninger og økt kompetanse
Samferdselsdepartementet sendte 1. oktober forslag til nye drosjereguleringer på høring. Svarfristen var 1. januar, og NHO Transport påpeker i sitt høringssvar at kravene til både løyvehaverne og sjåførenes kompetanse bør heves. I tillegg ønsker foreningen en mer omfattende overgangsperiode og andre krav til løyver for selskapsvogner.
-
Forklarer kostnadsøkninger i svensk kollektivtrafikk
Hvorfor øker kostnadene til kollektivtrafikk med buss i Sverige? Dette spørsmålet har forskere ved K2, Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, undersøkt. Totalt ni kostnadsdrivere for busstransporten er identifisert. Flere av dem stammer fra forhold rundt offentlige anskaffelser, som at det stilles ulike krav fra region til region.
-
Styrker basiskompetansen og sjåførrekrutteringen
Dyktige bussjåfører er viktige for kollektivtrafikken. Det viser seg at en andel av dagens bussjåfører har ulike grader av lese- og skrivevansker. Så langt har kunnskapen om behovet, og tilrettelegging for denne målgruppen, vært mangelfull både i transportbransjen og i andre fagmiljøer.