-
Kritisk til danske kabotasjeregler
EU-kommisjonen har bedt Danmark om å avvikle eller endre sine kabotasjeregler for turbusser. Landet innførte 01.11.19 en begrensning på utenlandske turbussers kabotasjevirksomhet på syv dager per måned. Etter syv dager må bussene ut av Danmark og vente i 30 dager før eventuell retur.
-
Én milliard til kollektivtrafikken
Stortinget ble i natt enige om deler av en krisepakke i forbindelse med Covid-19-pandemien. Denne inneholder én milliard til fylkeskommunene for å kompensere tapte billettinntekter innen den kollektivtrafikken i fylkeskommunal regi. Disse midlene er øremerket til kollektivtrafikken.
-
Bred enighet om dagens krisepakke
I dag, tirsdag 31. mars, ble Stortinget enig om en ny krisepakke. Pakken inneholder blant annet flere milliarder til kommunene, ønske om at karbonfangst og -lagring fremskyndes, samt støtte til regjeringens kompensasjonsordning.
-
Balanserte avtaler og handlingsrom for prisjusteringer i offentlige kontrakter
Mange leverandører erfarer økte kostnader som følge av invasjonen i Ukraina. Næringsminister Jan Christian Vestre har bedt offentlige oppdragsgivere ta risiko for den uforutsatte prisveksten. NHO inviterer medlemsbedrifter til seminar om handlingsrommet i anskaffelsesregelverket 2. november.
-
Vinneren av yrkes-NM 2022 persontransport er kåret!
WorldSkills Norway og Agder fylkeskommune samlet 150 utøvere som konkurrerte i 18 ulike yrkesfag. Axel Estrera Jonsson fra Unibuss AS vant yrkes-NM 2022 i yrkessjåførfaget - persontransport. NHO Transport gratulerer.
-
Fornyet allmengjøring for persontransport med turbil
Tariffnemnda har vedtatt å videreføre forskriften om allmengjorte betingelser for turbil. Ajourført forskrift trer i kraft fra og med 15.12.22 og medfører at allmenngjort timelønn heves til kroner 194,12.
-
Strengere krav til drosjenæringen fra nyttår
Fra 1. januar 2023 skjerpes kravene til løyvehavere i drosjenæringen. Det blir igjen krav om bankgaranti og taklampe. Kjøretøyene skal være registrert som drosje i Kjøretøyregisteret og godkjent taksameter må dokumenteres. Løyvemyndigheten får hjemmel til å gi dispensasjon fra kravet om loggføring av drosjeturer.
-
Våre medlemmer
Medlemsbedriftene i NHO Transport leverer tjenester innenfor persontransport. Det meste av rutebusstrafikken er basert på offentlige anbudskontrakter. Bedriftene driver rutebuss-, tur- og ekspressbusselskaper, skinnegående transport og drosjesentraler. Se mangfoldet på forsiden vår. Medlemmenes fagekspertise og bidrag i en samfunnsnyttig bransje er av stor betydning for NHO Transports legitimitet og gjennomslagskraft.
-
Bør ikke utføre alle tjenester selv
Bussjåfør Lars Gundersen skriver i et innlegg i Nordlys at Troms fylkeskommune bør overta bussdriften i fylket. NHO Transport imøtegår dette i et svarinnlegg 10. januar og påpeker blant annet at bussdrift ikke inngår i fylkeskommunenes kjernevirksomhet.