-
Refleksdagen 2024 - bli synlig i trafikken!
Torsdag 17. oktober er refleksdagen 2024. Mørke våte veier gjør det vanskeligere å se fotgjengere og syklister. Refleks er livsviktig forebygging når du beveger deg ute i mørket.
-
Skylder på bussmangel
Aftenposten kunne 18. juli melde at Oslo Sporveier vil bygge midlertidige trikkespor i bevaringsverdige Josefines gate i Homansbyen i Oslo. Det vil koste 100 millioner å legge trikkeskinner på 400 meter. Oslo Sporveier hevder at skinnene må legges fordi det ikke finnes nok busser til å transportere passasjerene 400 meter.
-
Fortsetter som styreleder i NHO Transport
Onsdag 19. mars ble det kjent at Roger Harkestad etter eget ønske fratrer sin stilling som konsernsjef i Tide AS. Roger er også styreleder i NHO Transport, og øvrige medlemmer av styret har anmodet Roger om å opprettholde vervet som styreleder frem til generalforsamlingen 12. juni.
-
Nytt cybersikkerhetssenter for næringslivet
Nærings- og fiskeridepartementet har utpekt Næringslivets Sikkerhetsråd som cybersikkerhetssenter for næringslivet. Senteret er under oppbygging, men er allerede i gang med noen basistjenester. Sikkerhetsrådet har allerede varslet rundt 700 bedrifter om at de er hacket.
-
Nye krav til fartsskriver fra nyttår
På grunn av krav knyttet til EUs mobilitetspakke, må enkelte kjøretøy bytte fartsskriver. Det blir også en økning i antall dager du må vise kjøre- og hviletidsdata for i en kontroll.
-
Innspill til partienes stortingsvalgprogram
De politiske partiene har allerede startet arbeidet med å utarbeide sine respektive program foran Stortingsvalget høsten 2025. NHO Transport har sendt innspill til samferdselsdelen av partienes programmer.
-
Full seier for de kollektivreisende i Akershus
Et knapt flertall på Stortinget holder fast ved at kollektivfeltet på E18 vest for Oslo skal forbeholdes kollektivtrafikken. Staten skal dessuten bidra til finansieringen av et styrket busstilbud. Denne gode løsningen har NHO Transport jobbet aktivt for i flere måneder.
-
Økt satsing på ekspressbusser
Stortinget fattet 21. juni 2024 et verbalvedtak om en eventuell tilskuddsordning til langdistansebusser. NHO Transport har på denne bakgrunn sendt et brev til Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, hvor foreningen beskriver hvordan rammebetingelsene for langdistansebusser kan bedres på enkle og kostnadseffektive måter.