-
Krever friske midler til fylkeskommunal kollektivtrafikk
Regjeringen lovet på sin pressekonferanse 14. desember at den fylkeskommunale kollektivtrafikken skulle få kompensert tapte billettinntekter til og med 31. mars 2022. Imidlertid vil regjeringen bruke allerede bevilgede penger til kollektivsektoren for å dekke inntektstapet.
-
På jakt etter fremtidens yrkessjåfører
NHO Transport, Norges Lastebileier‐Forbund og SOTIN setter rekruttering av yrkessjåfører på dagsordenen. For å vise frem yrket og utdanningsmulighetene til landets ungdommer gjennomføres nå den landsdekkende turnéen: Følg drømmen ikke strømmen 2022.
-
Elindeks per strømregion er tilgjengelig
Strøm utgjør en økende andel av kostnadene til driften av kollektivtrafikken. Som kjent, varierer strømprisene sterkt mellom de fem ulike strømprisregionene. Bruk av et gjennomsnitt på landsbasis er dermed lite hensiktsmessig ved regulering av kontrakter. NHO Transport har på denne bakgrunn fått SSB til å publisere separate indekser for hver strømregion.
-
SSB: Passasjervekst i kollektivtransporten
Kollektivtransporten hadde 10 millioner flere passasjerer i 2. kvartal 2022 enn i 1. kvartal, en økning på 7 prosent. Passasjertallet er 92 prosent av antall passasjerer i 2. kvartal 2019. Passasjerer og billettinntekter er med det 8 prosent lavere sammenlignet med før pandemien.
-
Ekspressbuss
Ekspressbusser og flybusser er et markedsbasert kollektivtilbud uten offentlige tilskudd. Bussene kjører over lengre strekninger og binder regioner, bygder og byer sammen. Rundt åtte av ti reiser skjer i forbindelse med ferie og fritid. Tilbudet er spesielt viktig for reisende som ikke har egen bil.
-
Taxi
NHO Transport representerer flere av landets største taxisentraler. Vi arbeider med bransjepolitiske spørsmål, og var blant annet representert i regjeringens Drosjeutvalg i 2022-2024.